Kustwacht na waarschuwing: niet meer over zuidelijke vaarroute bij Waddeneilanden

De zuidelijke vaarroute boven de Waddeneilanden is gevaarlijk voor hele grote schepen. Daarvoor waarschuwt de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De raad is bezig met een onderzoek naar de overboord geslagen containers van de MSC Zoe begin dit jaar. De Kustwacht zegt dat de scheepvaart beter niet meer over de zuidelijke vaarroute kan varen.
De farrûten boppe de Waadeilannen © Zembla
Op basis van de eerste modelberekeningen en basisproeven blijkt dat de zuidelijke route - die de MSC Zoe ook voer - bij bepaalde wind- en golfcondities en tij kan leiden tot grote kantel- en slingerbewegingen. Daardoor kan de veilige afstand tussen het schip en de zeebodem in gevaar komen. Grote schepen zoals de MSC Zoe lopen het gevaar dat ze de bodem raken, zegt de Onderzoeksraad.

MSC kiest al voor noordelijke route

Reder MSC kiest sinds het ongeluk met de MSC Zoe ook voor een andere route naar Duitsland, bleek eerder deze maand. Ze kiezen voor de noordelijke route, ook al denken ze zelf dat de zuidelijke route nog wel veilig is.
De raad is nog bezig met het onderzoek naar de ramp met de MSC Zoe. In het voorjaar wordt het eindrapport verwacht.
© Havariekommando
Naar aanleiding van de waarschuwing stuurt de Nederlandse kustwacht een bericht naar de scheepvaart. Ze raden een alternatieve route aan, dus niet meer over de zuidelijke vaarroute.
Een van de grootste containerschepen in de wereld, de MSC Zoe uit Panama, verloor in de nacht van 1 op 2 januari 2019 minstens 345 containers. Dat gebeurde net boven de Friese Waddeneilanden. Al onze berichten over de containerramp zijn te vinden op de dossiersite.