Albert de Hoop: "Alle containerschepen moeten noordelijke route nemen"

Oud-burgemeester Albert de Hoop van Ameland vraagt zicht af waarom rederij MSC de vaarweg heeft verlegd naar de noordelijke route boven de Waddeneilanden. MSC heeft dat besluit vrijwillig genomen. Op zich een mooi besluit, vindt De Hoop. Maar het is nu aan de minister om de noordelijke route voor zulke grote schepen verplicht te maken, en dat kan ze niet alleen.
Albert de Hoop © Omrop Fryslân
Uit onderzoek van televisieprogramma Zembla blijkt dat reder MSC sinds het ongeluk met het containerschip MSC Zoe voor een andere route richting Duitsland kiest. Het gaat om de zogenaamde noordelijke route, die verder van de Waddeneilanden ligt en eigenlijk voor tankerschepen is bedoeld. Een woordvoerder van de rederij zegt dat ze deze keuze maken 'ondanks dat we de zuidelijke route veilig achten.'
Er zijn twee routes boven de Wadddeneilanden voor grote schepen, de zogenaamde zuidelijke en noordelijke route. Het ongeluk met de MSC Zoe gebeurde op de zuidelijke route, net boven de Wadden. De meeste containerschepen nemen deze route, die korter is dan de meer noordelijke route. Het water op de zuidelijke route is ondieper, en dat betekent dat grote schepen bij slecht weer het risico lopen om de zeebodem te raken.
De Hoop heeft er zich altijd voor ingezet dat grote containerschepen verder bij de Waddeneilanden vandaan moeten varen. "We weten al jarenlang dat dit soort schepen die net zo groot zijn als tankers - die wel verplicht door de grote geul moeten - niet zo dicht langs de Waddeneilanden moeten varen. Onderzoek zou moeten uitwijzen dat dit ook gevaarlijk is geweest met de MSC Zoe."
Het verwondert De Hoop niet dat rederij MSC voor de noordelijke vaarroute heeft gekozen. Er is nog veel onduidelijk over het ongeluk met het containerschip. De laadlijsten waren niet openbaar, de plekken waar nog containers liggen moeten geheim blijven, het onderzoek duurt al lang en nu is er ook onduidelijkheid over de zwarte doos ontstaan. "Allemaal wel heel erg vreemd", zegt De Hoop.
Oud-burgemeester Albert de Hoop over de noordelijke route
Het is zo geregeld dat tankers die per definitie gevaarlijke stoffen vervoeren, door de diepere watergeul van de noordelijke route moeten, ook vanwege afmetingen en diepgang van de schepen.
In de jaren dat die regeling ingevoerd is, waren containerschepen nog niet zo groot, zegt De Hoop. Maar nu zijn ze soms net zo groot als tankers en de regels zijn er niet op aangepast. De Hoop: "Het is natuurlijk altijd goed als de scheepvaart zelf ervoor kiest om een veiliger route te kiezen. Maar de minister kan het niet alleen regelen. Dat zal ze in samenwerking moeten doen".
Lees al onze eerdere berichten over de containerramp op onze dossierpagina.