Wrak 'Stavoren 18' uit circa 1700 'past niet in zijn tijd'

19 sep 2019 - 16:08

Het blijkt dat het scheepswrak dat in het IJsselmeer net buiten Stavoren ligt, niet helemaal in zijn tijd past. Het schip moet gebouwd zijn in de lage 17e- of vroege 18e eeuw. Er zijn diverse vondsten gedaan die daarop wijzen, zoals tinnen lepels, pijpenkoppen en een sextant (een navigatie-instrument). De huid van het schip bestaat echter uit drie lagen planken. "Dit was in de 16e eeuw zeer gebruikelijk, maar in de 18e eeuw eigenlijk niet meer," geeft archeoloog Yvonne Boonstra van gemeente Súdwest-Fryslân aan. In augustus voerde de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed een groot onderwateronderzoek uit naar het wrak van de zogenoemde 'Stavoren 18.'

Foto: RCE, Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed

De drievoudige laag planken is dus ongebruikelijk voor de tijd waarin het schip gebouwd zou moeten zijn. Boonstra heeft wel verschillende mogelijke verklaringen. Het kan zijn dat de extra laag er op bevestigd is om de levensduur te verlengen doordat het bijvoorbeeld aangetast zou worden door paalworm. Ook kan het zijn dat het schip langer en steviger gemaakt is om ingezet te worden voor militaire doeleinden.

De dikkere romp kon echter niet voorkomen dat het schip verging. Van het schip bleef enkel de onderkant, het 'vlak,' bewaard. Dat is 25 meter lang en zo'n 4-5 meter breed.

Flinke uitdaging

Het onderwateronderzoek was op zichzelf nog een flinke uitdaging, omdat het zicht troebel was en het weer niet altijd meezat. Bij het onderzoek waren studenten onderwater-archeologie betrokken. "Dit is een prachtkans om meer te weten te komen over oude scheepsbouw, zeevaart en handel in deze regio," zegt Boonstra. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed wilde met het onderzoek met name eerder bedachte aannames toetsen.

Archeoloog Yvonne Boonstra van gemeente Súdwest-Fryslân

De sextant die gevonden werd bij het wrak in het IJsselmeer - Foto: RCE, Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed
(advertinsje)
(advertinsje)