Nationale interesse voor luchtige en Friese campagne biodiversiteit

05 sep 2019 - 07:42

Diverse Friese organisaties en gemeenten lanceren donderdagmiddag een ludieke campagne om biodiversiteit bij een groter publiek onder de aandacht te brengen. Biodiversiteit moet 'sexy' worden, vinden de betrokkenen. En dat is belangrijk, omdat het afnemen van de biodiversiteit ook gevolgen heeft voor ons dagelijks leven.

Foto: Wat zullen we nou beleven?

Met de campagne Wat zullen we nou beleven? moet het publiek duidelijk worden gemaakt dat zonder biodiversiteit het dagelijks leven niet mogelijk is. Dat is nodig, zeggen de organisaties, omdat de kwaliteit en kwantiteit van de natuur in ons land in rap tempo afneemt.

"Alledaagse zaken"

"We willen op een luchtigere manier het begrip biodiversiteit bij het grote publiek onder de aandacht brengen", vertelt Lisette Bokma van de campagne. "Mensen worden er minder gevoelig voor, en juist met deze campagne zetten wij in op de alledaagse zaken die mensen aanspreken."

Foto: Wat zullen we nou beleven?

Als voorbeelden worden veilig vrijen, een verjaardagstaart eten en een voetbalwedstrijd bekijken genoemd. Zo worden condooms gemaakt van de rubberboom, bevruchten bijen het fruit voor de taart en wordt het gras van het voetbalveld mede mogelijk gemaakt door regenwormen.

Nationale belangstelling

De campagne zal dit jaar in de hele provincie te zien zijn. De organisaties hopen daarmee een grote doelgroep aan te spreken. Ook is er nationale belangstelling, van het landelijk Deltaplan Biodiversiteit. Mogelijk wordt de campagne volgend jaar dan ook landelijk verspreid.

Lisette Bokma van de campagne

(Advertentie)
(Advertentie)