Fries bedrijf bouwt een van de hoogste reuzenraderen ter wereld

Een mooie opdracht voor reuzenradbouwer Mondial uit Terband, bij Heerenveen: het bedrijf is bezig met het bouwen van een van de hoogste reuzenraderen ter wereld. Die komt in Londen. Het is een flinke klus voor het bedrijf, zegt directeur Sibbele Douma.
© Omrop Fryslân
"Wij bouwen al tientallen jaren zulke reuzenraderen en zo kwamen deze mensen bij ons uit. Wij zijn op de hele wereld bekend." Welke partijen er precies bij betrokken zijn, daar laat Douma zich niet over uit. Over de locatie kan hij wel wat vertellen. "Het is de bedoeling dat het reuzenrad tijdens de kerstmarkt in Hyde Park in Londen komt te staan."
De kerstmarkt in Hyde Park is de grootste en bekendste van Londen. "Wij zijn dan ook heel blij met deze opdracht. We hebben veel overleg gevoerd zodat dit projekt doorgang kon vinden."
© Mondial
Het reuzenrad wordt 70 meter hoog en heeft 48 gondels. "Er staat eenzelfde machine in Parijs, die hebben wij ook gebouwd." Douma vertelt dat het een ingewikkelde machine is om te maken. "Er komen nogal wat keuringen bij kijken. We hebben een aantal deadlines, maar wij streven ernaar dat het reuzenrad er voor de kerstperiode staat."
It reuzerêd wurdt 70 meter heech en hat 48 gondels. "Der stiet inselde masine yn Parys, dy't ek boud is troch ús." Douma fertelt dat it in yngewikkelde masine is om te meitsjen. "Der komme ek nochal wat keuringen by te sjen. Wy hawwe in oantal deadlines, mar wy stribje dernei dat it reuzerêd om de krystperioade hinne der echt wol stiet."

Planning

Op dit moment is Mondial bezig met het opbouwen van het reuzenrad. "Het is altijd spannend om het rad op tijd op locatie te krijgen. We moeten nog een hoop instellingen en keuringen uitvoeren. Volgende week komen de spaken erin zodat de cirkel van het rad zichtbaar wordt, daarna komen de gondels erin. Daarna beginnen we met testen, daar zijn we zeker een aantal weken mee bezig.
We zijn heel erg blij met deze opdracht.
Sibbele Douma, directeur Mondial

London Eye

In Londen staat ook de Londen Eye, een ander beroemd reuzenrad. "Die van ons is heel anders. Londen Eye is een vaste machine en staat dus op één plek. Die van ons is speciaal gebouwd om vervoerd te worden. Hij is transportabel.

Brexit

Handel met Engeland betekent dat je ook rekening moet houden met de Brexit. "Ja, dat is één van de hobbeltjes, die we met elkaar moeten nemen. Niemand weet hoe het precies komt met de Brexit. Wij willen een goede machine bouwen die goed getest is. Dat is voor ons het belangrijkste, dat onze klant ermee uit de voeten kan. Daar ligt onze focus. Bovendien denk ik dat je je ook niet teveel moet laten leiden door de politiek," zo besluit Douma.
Directeur Sibbele Douma over het reuzenrad