Wetterskip controleert polderdijken: "Veengrond blijft een lastig verhaal"

20 aug 2019 - 16:07

Wetterskip Fryslân is druk met het inspecteren van polderdijken in Zuidwest-Friesland: in juli is er 97 kilometer aan risicogevoelige polderdijken in het veengebied om de Friese meren gecontroleerd. Door de droogte zijn niet alle dijken er goed aan toe, met name de 600 kilometer aan dijken op veengrond. Soms worden ze in het najaar weer beter, als er weer meer regen valt. Maar als er wel diepe scheuren blijven, dan moeten ze gerepareerd worden met kleigrond.

Het is belangrijk hoeveel regenwater hier valt, maar ook hoeveel er in Midden-Europa valt. "Vanwege de afhankelijkheid van het IJsselmeerwater, waarmee we de boezem bijvullen en verversen, dat water komt uiteindelijk daar vandaan. Via de Rijn komt het hierheen."

IJselmeer als buffer

Het IJsselmeer is de buffer van Fryslân, er wordt extra water vanuit het meer in de Friese meren en kanalen gelaten. "Het peil in het IJsselmeer was afgelopen zomer veel lager dan nu, daarom hadden we toen ook een beregeningsverbod. Dat is nu niet aan de orde. Dus wat dat betreft hebben wij een beter jaar, watertechnisch."

Dijk onder Woudsend

Rommert Cazemier laat verslaggever Bauke Deelstra een dijk onder Woudsend zien. Daar zitten wel wat scheuren op de dijk, maar het ligt er nog best goed bij: "Er is niet zoveel aan de hand. Het is een veenkade en er zit meteen een sloot achter, daarom houden we het wel in de gaten. Maar in eerste instantie is hier nog niet zoveel aan de hand."

Meer gras op de dijk zou alleen nog wel beter zijn: "Vanwege de sloot die hierachter ligt, is het onderhoud ook wat lastig, daarom staat hij vol met brandnetels en open plekken. Het liefst zouden we een mooie dichte grasmat hebben."

97 kilometer dijk

In juli heeft Wetterskip Fryslân meer dan 90 kilometer dijk geïnspecteerd. "Gelukkig zijn we met veel mensen. We lopen allemaal een stukje: vele handen maken licht werk. Er zijn gedeelten dicht bij de weg, maar ook sommige ver de polder in. Er zijn wel plaatsen waar het lekt of waar diepere scheuren zijn die we zeker in de gaten moeten houden, maar grote calamiteiten zijn nog niet aan de orde."

Verslaggever Bauke Deelstra spreekt Rommert Cazemier op een dijk onder Woudsend

De grootste problemen zijn er met dijken op veengrond. Zandgrond is een heel ander verhaal en klei is veel steviger, maar met name op het veen zijn keringen gevoelig voor droogte.

Slechte dijk

Aan de zuidkant van het Hegemer Mar is een dijk die er heel wat slechter aan toe is. Daar kan men wel een hand in de scheuren kwijt, zo groot zijn ze. "Dit zijn de belangrijke punten die we in de gaten houden. Dat zou kunnen lekken. Nu nog niet, maar we houden het wel in de gaten. Hopelijk herstelt het uit zichzelf. Want het is veengrond, daar zit veel leven in. Als het nat wordt, zet het weer uit. Dan worden de scheuren hopelijk weer minder."

Veen blijft lastig

Blijft het wel droog, dan moet er wat gebeuren. "We moeten het enigszins losmaken en dan de dijk opnieuw opbouwen. Het mooiste is om daar kleigrond voor te gebruiken. Klei is wel zwaarder, dus het zakt weg in de veengrond. Veengrond blijft een lastig verhaal."

Rommert Cazemier aan de zuidkant van het Hegemer Mar bij een slechte dijk

Foto: Omrop Fryslân, Andries Bakker
(advertinsje)
(advertinsje)