Leeuwarder bedrijf bestrijdt plastic afval op festivals met recyclebare bekers

13 aug 2019 - 19:21

Geen wegwerpbekers meer, maar harde plastic bekers die iedere keer opnieuw kunnen worden gebruikt. Je ziet het steeds meer op festivals en andere evenementen. En een van de bedrijven daarachter is Cupking in Leeuwarden. Drie jaar geleden ging het project van start en het gaat hard: "We hebben nog niet eens tijd gehad om een doel vast te stellen", zegt oprichter Paul van Berlo.

Foto: Omrop Fryslân, Jeroen Boersma

Paul van Berlo

Van Berlo is ook organisator van het Leeuwarder metalfestival Into the Grave en daar ontstond het idee voor Cupking ook. "Ik ergerde me aan de enorme bult afval die na het festival bleef liggen op het Oldehoofsterkerkhof. Dat was al een paar jaar zo. Drie jaar geleden dacht ik: nu is het genoeg geweest."

Hij heeft nu een groot bedrijf dat de bekertjes recyclet. Bezoekers kopen een beker en als ze een nieuw drankje willen, leveren ze de beker in en krijgen ze een schone. Dat concept of een soortgelijk idee wordt nu op veel festivals gebruikt. "Naast Into the Grave hebben we nog vijf of zes festivals waar we bier verkopen en bekers nodig hebben. Toen we daarmee begonnen, kregen we vragen van andere evenementen of ze onze bekers konden huren. Zo is dat bedrijf ontstaan."

Meer dan honderd evenementen

In totaal voorziet Cupking dit jaar meer dan honderd evenementen van bekers. "Daar komen iedere week weer nieuwe bij, het gaat als een malle." Dat komt volgens Van Berlo doordat mensen steeds bewuster zijn van de 'plastic soep'. "Ze realiseren zich dat het niet normaal is dat je een beker één keer gebruikt en dan op de grond gooit. De plastic bekertjes hebben hun langste tijd gehad, vermoed ik."

Als de bezoekers van de evenementen hun beker nu inleveren, worden ze afgewassen en kunnen ze daarna opnieuw worden gebruikt. "Het wordt steeds normaler gevonden en dus gebruiken steeds meer evenementen dit soort bekers."

Foto: Omrop Fryslân, Jeroen Boersma

Drie jaar geleden begon Van Berlo met het concept en daarna ging het hard. "Het is ons een beetje overkomen. We zijn nu denk ik marktleider in Nederland." In totaal gebruiken ze zo'n tien miljoen bekers.

"Maar we hebben al eens uitgerekend dat de 900 grootste festivals in totaal 270 miljoen bekers gebruiken per jaar. Dus er is nog een heel nieuwe markt te ontdekken." Ze hebben nog niet eens tijd gehad om een doel vast te stellen: "Misschien moeten we maar eens een avond met z'n allen overleggen."

Verslaggever Jeroen Boersma helpt zelf met de bekertjes

Het afgelopen weekend was Van Berlo weer op Into the Grave, maar daar heeft hij gewoon van de muziek kunnen genieten. "Ik heb bijna niets met de bekers gedaan. We hebben hier mensen die zorgen dat het goedkomt. En omdat het festival in Leeuwarden was, konden we schone bekers brengen en de vieze direct weer meenemen."

(advertinsje)