De telefoon vasthouden in een zelfrijdende auto: mag dat of niet?

Ben je nog wel bestuurder van een auto als je in een zelfrijdende auto rijdt? En kun je een boete krijgen als je een mobiele telefoon in de hand houdt? Die vraag kwam woensdagmiddag aan de orde in het gerechtshof in Leeuwarden.
It gerjochtshof yn Ljouwert © Omrop Fryslân, Joris Kalma
Het gaat om een hoger beroep dat is aangespannen door een man die een boete kreeg voor het vasthouden van een telefoon in een Tesla met automatisch besturingssysteem. Hij vindt dat hij de auto niet zelf bestuurde.

Rechter: verbod geldt evengoed

Eerder al oordeelde de kantonrechter in Utrecht dat de man ongelijk had. Het verbod op het vasthouden van een mobieltje geldt evengoed voor iemand die in een auto met een 'autopilot' rijdt, zo oordeelde de rechter.
De Leeuwarder advocaat Tjalling van der Goot stond de man woensdag bij in het hoger beroep. Volgens Van der Goot is het voor zijn cliënt een principekwestie. waarvoor de politiek in actie zou moeten komen.
Advocaat Tjalling van der Goot
"Er zijn helemaal geen regels voor. Dat is een van de punten van kritiek van mijn cliënt", zegt Van der Goot. "De wetgeving gaat niet mee met de technologische vooruitgang."
De wetgeving over het vasthouden van telefoons in de auto stamt uit 2002. "Daarbij staat dat degene die een auto bestuurt, niet beslist dezelfde hoeft te zijn als de 'juridische' bestuurder. Ik noemde vandaag een voorbeeld van jaren her van de minister over een rijinstructeur."
Van der Goot: "De leerling rijdt en is dus de feitelijke bestuurder. De rijinstructeur is juridisch gezien de bestuurder. Een rijinstructeur mag dus ook telefoneren, terwijl de auto rijdt. En dat is vreemd, omdat hij op de leerling moet letten, alert moet zijn in het verkeer en moet ingrijpen als het noodzakelijk is. Maar hij mag wel bellen, terwijl mijn cliënt dat niet mag. Die heeft een veiligheidsverhogende applicatie in de auto, de autopilot. Die kan zelf rijden en zelf remmen, maar in dit geval mag mijn cliënt niet telefoneren. En dat is vreemd."
Van der Goot denkt daarom dat de straf niet de bedoeling is van de wetgever, en als dat wel zo is, dan zouden er duidelijke regels moeten komen.

"Politiek: kom in actie"

Het gaat de cliënt van de Leeuwarder advocaat niet om het geld - de boete voor het vasthouden van een telefoon in de auto bedraagt 230 euro - maar vooral om het principe. "Deze procedure grijpt hij aan om politiek Den Haag wakker te schudden. Over enkele jaren zijn er veel meer zelfrijdende auto's op de weg. De politiek moet in actie komen."