Nieuwe schepen Doeksen hebben waterschade opgelopen bij transport

21 jun 2019 - 10:15

De nieuwe schepen van rederij Doeksen hebben waterschade. Ze liggen daarom voor herstelwerkzaamheden bij de werf. Nog geen maand geleden kwamen de catamarans, die naar Terschelling en Vlieland moeten varen, aan in de haven van Harlingen.

De schepen zijn gemaakt in Vietnam. Dit voorjaar maakten ze de reis naar Nederland. Bij dat transport hebben ze schade opgelopen. Veel regenwater is van de dekken de salons in gestroomd. Daardoor is onder andere de vloerbedekking beschadigd. Op beide schepen moet dit weer gerepareerd worden. Ook onderdelen van de lift moeten worden vervangen.

De schade kwam al aan het licht toen de catamarans op het transportschip Sun Rise eind mei aanmeerden in Den Helder. "We hebben ons er toen eerst geconcentreerd om de schepen veilig in Harlingen te krijgen", zegt Doeksen-directeur Paul Melles. Later, bij een grotere inspectie, werd duidelijk hoe groot de schade was.

Foto: Doeksen

Dat er water naar binnen stroomde, kwam door de positie waar de schepen in lagen op het grote vervoerschip. "De schepen stonden met het achterschip in de vaarrichting en het transportschip lag achterover. Zo is het regenwater dat op het dek werd verzameld, naar voren gelopen en het schip binnengedrongen", zegt Melles.

"Niet alleen de vloeren zijn aangetast, maar het water is ook via de liftschacht naar beneden gelopen. Daar heeft het kritische liftcomponenten beschadigd."

Het is nog niet duidelijk wanneer de schepen helemaal klaar zijn. Doeksen houdt er rekening mee dat de catamarans mogelijk pas vanaf april 2020 af kunnen varen. De planning was dat ze de eerste diensten op 7 januari doen. Doeksen zal uiterlijk eind september een besluit nemen.

Hoe groot de financiële schade is, kan Melles ook nog niks over zeggen. "Dat de schade aanzienlijk is, kunnen we nu wel inschatten. De schade aan de twee schepen is identiek."

Niet de eerste afvaller

De inzet van de schepen is eerder ook al eens uitgesteld. De werf die de schepen zou afbouwen, had financiële problemen. Daarom was er vertraging opgelopen. Doeksen maakt de schepen zelf af. Doeksen had eigenlijk in september al met de nieuwe dienstregeling willen varen.

Paul Melles, directeur van Doeksen

(advertinsje)
(advertinsje)