Metalband Baldrs Draumar maakt jongeren enthousiast over Friese reis

30 maaie 2019 - 14:07

Het eiland Helgoland was afgelopen weekend weer het toneel van de bijeenkomst van Friezen uit alle traditioneel Friese gebieden. Eens in de drie jaar komen Friezen uit ons Fryslân, Oost-Friesland in Duitsland en Noord-Friesland in Denemarken, bij elkaar op het eiland tussen Duitsland en Denemarken. Dat wordt gedaan om de gemeenschappelijke Friese identiteit te vieren.

Foto: Wikipedia

Tot nu toe werden de bijeenkomsten voornamelijk bezocht door ouderen, maar de Friese band Baldrs Draumar wilde daar dit jaar verandering in brengen. Onze provincie mocht dit jaar het evenement organiseren en de band heeft zich er goed tegenaan bemoeid.

"We hebben natuurlijk als eerste onze fans aangesproken en via Facebook veel reclame gemaakt. Dat is toch het medium waar jongeren op zitten. Wat je nu ook ziet, is dat het leeft en dat mensen erover praten. Er zijn nu al mensen die zeggen dat ze over drie jaar ook mee willen", vertelt Aant-Jelle Soepboer van Baldrs Draumar.

Aant-Jelle Soepboer aan het woord

"We gingen met een dubbeldekkerbus tot de nok toe vol naar het eiland toe. Het is een mengeling. Aan de ene kant zijn het fans van de band, die daarme net zo goed fan zijn van zo'n gebeuren en de Friese identiteit. Maar er kwamen ook vaste bezoekers."

Volgens Soepboer was er wel een klein beetje sprake van een generatieverschil. "Wij proberen verjonging in te zetten. Anders sterft zo'n mooi initiatief misschien een stille dood. Daarmee krijg je misschien wel een generatiekloof. We hadden ook een metalband uit Ostfriesland geprogrameerd. Er waren veel ouderen die met de vingers in hun oren naar buiten liepen."

De Friese identiteit leeft

De band wil jongeren aanspreken, omdat de kans bestaat dat de interesse voor het Fries over een aantal jaar volledig vervlogen is. "Het is wel de tijd om de jeugd aan te spreken. Je merkt ook dat het leeft. Je ziet dat mensen op zoek zijn naar hun identiteit en er ook ontvankelijk voor zijn. Maar dan moet je daar wel op inzetten."

(advertinsje)
(advertinsje)