Erwin Zeinstra over scheidsrechtersgoal: "Een week later was het geen goal geweest"

25 maaie 2019 - 23:15

Het is terecht dat het doelpunt dat door de scheidsrechter werd 'gemaakt' in de laatste wedstrijd van Harkemase Boys meetelt in de uitslag. Maar was het een week later gebeurd, dan had hij niet meegeteld. Dat zegt assistent-scheidsrechter Erwin Zeinstra uit Dronrijp.

Zeinstra is misschien wel de beste assistent-scheidsrechter van Nederlân. Hij had de vlag in handen op het afgelopen WK in Rusland, en in april van dit jaar stond hij op het veld in de halve finale van de Champions League.

Hoewel de scheidsrechtersgoal op het veld van sportpark De Bosk voor verbaasde reacties zorgde bij Harkema, zegt Zeinstra dat het doelpunt wel telt. Scheidsrechter Paarhis maakte de juiste beslissing, zegt hij.

Spilers binne ferbjustere nei it doelpunt fan de skiedsrjochter - Foto: www.orange-pictures.nl

"Het is zo dat de scheidsrechter wordt gezien als onderdeel van het spel", zegt Zeinstra. "Als hij de bal aanraakt, gaat het spel gewoon door."

"Dit heb ik nog nooit gezien"

Het komt niet vaak voor dat een scheidsrechter scoort. "Dat de bal zo via de scheidsrechter in de goal gaat heb ik ook nog nooit gezien", zegt Zeinstra.

Pijnlijk is wel dat de regel per 1 juni verandert. "Dan wordt de goal niet meer goedgekeurd, omdat het oneerlijk is als je er voordeel bij hebt." De regel wordt dan anders. "Als er gescoord wordt en de scheidsrechter heeft de bal geraakt, en daardoor gaat de bal in de goal, dan telt de goal niet meer."

De nieuwe regel gaat voor het eerst in op het wereldkampioenschap voor vrouwen.

(advertinsje)
(advertinsje)