City Train wacht al meer dan zes maand op toestemming om een bord op te hangen

De Leeuwarder City Train wacht al meer dan een half jaar op toestemming van de gemeente om een vast informatiebord op te hangen op het Wilhelminaplein. Ondernemer Jelle de Visser wil graag zo'n bord vastmaken aan weerszijden van een lantaarnpaal en vroeg daarom in oktober een vergunning aan voor het toeristenseizoen van 2019. Meer dan een half jaar later is die vergunning er nog steeds niet en dat betekent dat medewerkers van de City Train iedere dag moeten slepen met verplaatsbare banners.
Daan Postma fan City Train mei it ynformaasjeboerd dat er graach ophingje wol © Omrop Fryslân
Het ontbreken van een vast informatiebord heeft grote nadelen, want op dagen dat de trein niet rijdt, zien toeristen niet waar het begin- en eindpunt van de City Train is. De banners zijn ook kwetsbaar en gaan eenvoudig kapot. Ondernemer Jelle de Visser zegt het 'o zo spijtig' te vinden dat de gemeente zo lang werk heeft met een simpele vergunning.
Jelle de Visser van de City Train

Positieve belangstelling

De City Train vervoerde in 2018 zo'n 12.000 passagiers. Die maken een rit door de binnenstad en omgeving an zo'n 45 minuten en krijgen onderweg veel informatie over de geschiedenis van Leeuwarden. Die informatie is in maar liefst vijf talen beschikbaar, ook in het Fries. Een beetje meer positieve belangstelling van de Leeuwarder politiek zou De Visser daarom niet verkeerd vinden. "Voor zover ik weet, is nog nooit een burgemeester of wethouder meegereden. Daarom hebben we Buma alvast uitgenodigd."

Goede voorbeelden

De Visser vindt het ook lastig te begrijpen wat exact het probleem is. "Ik heb diverse andere City Trains bekeken, zoals die in Amersfoort. Die hebben allemaal een vast bord op de opstapplaats, in sommige gevallen zelf door de gemeente betaald. Dat laatste hoeft wat mij betreft niet, met toestemming zou ik al blij zijn."