Minister wil best ingrijpen op containervervoer boven Wad, maar nu nog niet

15 maaie 2019 - 10:34

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil best met concrete maatregelen en een internationale lobby komen om het containervervoer veiliger te maken boven de Waddeneilanden, maar nu nog niet.

Veel Kamerleden willen nu al actie, onder wie ook coalitiepartijen CDA, D66 en de ChristenUnie, maar eerst moet een grote verscheidenheid aan onderzoeken en evaluaties achter der rug zijn, vindt de minister. Dat zei zij dinsdagavond tijdens een debat met de Tweede Kamer naar aanleiding van het ongeluk met containerschip MSC Zoe, dat begin januari 342 containers verloor boven de Waddeneilanden.

Ecologische ramp

Van Nieuwenhuizen zegt het resultaat van de onderzoeken nodig te hebben. Ander kan zij geen "deuk in een pakje boter slaan" als zijn internationaal zaken anders wil regelen voor het vervoer van containers. Het gaat om onderzoeken naar de oorzaak van het incident, dat zij nu ook een ecologische ramp noemt, maar ook van bijvoorbeeld TNO dat nu bekijkt of het ook mogelijk is om containers te van een chip te voorzien, zodat die makkelijker kunnen worden teruggevonden.

Ingrijpen op het goed vastzetten van containers op de schepen wacht op extra controles die nog steeds worden uitgevoerd door de inspectie Leefomgeving en Transport. Op het punt van het delen van meer details over de lading van de containers die in zee belandden, gaf de minister geen extra ruimte. Volgens haar kan dat niet volgens de wet Openbaarheid Bestuur. Van Nieuwenhuizen wijst erop dat de incidentenbestrijders die detailinformatie wel kregen.

Seestjer mei plastic - Foto: Remco de Vries, Omrop Fryslân

Verslaggever Remco de Vries was bij het containerdebat

Geheimhoudingsclausule

Onderzoeker Tjisse van der Heide van de Rijksuniversiteit Groningen maakte eerder tijdens een hoorzitting van de Tweede Kamer al duidelijk dat zijn onderzoek naar de ecologische gevolgen van de containerramp eigenlijk niet zonder die gedetailleerde informatie over de lading kan. Minister Van Nieuwenhuizen zei dat de onderzoekers die informatie nu wel krijgen, maar Van der Heide heeft begrepen dat zij daarvoor wel een geheimhoudingsclausule moeten ondertekenen. Volgens de minister heeft dat ook weer te maken met de grenzen van de Wet Openbaarheid Bestuur. "Ook onderzoekers moeten zich aan die wet houden."

kontenerskip MSC Zoe - Foto: Wikimedia Commons

Tevredenheid over debat

Het debat werd bijgewoond door de burgemeesters van Terschelling en Schiermonnikoog: Bert Wassink en Ineke van Gent. Ook al kwamen er nog niet veel concrete toezeggingen, toch waren zij behoorlijk tevreden over het debat. De vragen en eisen van de Waddeneilanden kregen een goed podium in het debat, met steun van drie regeringspartijen.

De afhandeling van de schade komt nu ook op gang. Volgens minister Van Nieuwenhuizen is de eerste complete claim nu ingediend via het schadeloket van Rijkswaterstaat. Daar hebben 25 partijen zich gemeld. Volgens minister Carola Schouten van Landbouw en Natuer worden er binnenkort individuele gesprekken gevoerd tussen de reder en vissers die schade hebben door de troep in hun netten.

(advertinsje)