Verbeteringen aan het spoor, voortaan sneller naar Randstad

11 apr 2019 - 16:05

Sneller en vaker met de trein van Noord-Nederland naar de Randstad. Sinds jaar en dag wordt er gesproken over een betere spoorverbinding tussen Leeuwarden en Amsterdam. Nu lijkt het dan toch werkelijkheid te worden. De provincie Fryslân heeft 10 miljoen euro gestoken in de aanpak van het knooppunt Herfte bij Zwolle. De bouw van de spoorverbetering is donderdag begonnen, in aanwezigheid van gedeputeerde Johannes Kramer.

Het station Zwolle is een belangrijke schakel tussen de steden Zwolle, Groningen en Leeuwarden. Per dag stappen zo'n 60.000 reizigers over in Zwolle. En dat aantal is nog groeiende. Daardoor is het spoor bij Herfte een druk knooppunt. ProRail laat er nu extra sporen aanleggen ter hoogte van hogeschool Windesheim. Tussen dit terrein en het station komt er een nieuw spoor bij.

Op de locatie bij Herfte wordt het spoor verdubbeld, van twee naar vier. In de toekomst kunnen er vier in plaats van twee treinen per uur richting Fryslân rijden. Verder moet een tunnel bij Herfte ervoor zorgen dat de treinen van en naar Noord-Nederland niet meer op elkaar hoeven te wachten. Kortom, in de nieuwe situatie kunnen treinen voortaan sneller Fryslân in en uit rijden.

Foto: ProRail

De drie noordelijke provincies investeerden in het verleden ook al 70 miljoen euro in de verbeteringen aan het spoor. De huidige spooraanpassingen kosten Fryslân zo'n 35 miljoen euro. De werkzaamheden moeten in 2021 klaar zijn. In 2030 zullen de treinreizigers dan een half uur sneller in de Randstad moeten zijn.

(advertinsje)
(advertinsje)