FOTO: Nieuwe veerboten Doeksen maken wereldreis naar Fryslân

10 mrt 2019 - 19:17

Na een bouwtraject van ruim twee jaar zijn de twee nieuwe schepen van Doeksen deze week op transport gezet. Een wereldreis, van de werf in het Vietnamese Vung Tau naar Fryslân. Op een groot transportschip zullen de boten via Kaap de Goede Hoop naar Fryslân worden gevaren.

Begin mei worden de veerboten, na een reis van ongeveer acht weken, in Nederland verwacht. De catamarans, met de namen ms Willem de Vlamingh en ms Willen Barentsz, zullen vanaf september naar Vlieland en Terschelling varen.

Doeksen zal na de komst van de nieuwe veerboten afscheid nemen van reserveboot Midsland. Dat schip, dat in 1974 is gebouwd, wordt dan verkocht. De andere twee veerboten van de rederij, Friesland en Vlieland, zullen nog wel op de beide eilanden blijven varen.

Opvallende feiten over de schepen

  • De schepen zijn 70 meter lang, 17 meter breed en liggen zo'n 2,60 meter diep. Op elk schip kunnen zeshonderd passagiers worden vervoerd, van wie vijfhonderd overdekt kunnen zitten in een van de salons. Ook passen er 66 auto's op elk schip;
  • De schepen zijn vernoemd naar ontdekkingsreizigers Willem de Vlamingh en Willem Barentsz;
  • Om energie op te wekken hebben de schepen zonnepanelen en wordt rustwarmte van de motoren hergebruikt;
  • Om energie te besparen, wordt naast energiezuinige verlichting op Liquefield Natural Gas (LNG) gevaren. De brandstof LNG bestaat voor een groot deel uit methaan. De brandstof wordt afgekoeld om vloeibaar te kunnen zijn, waardoor er minder broeikasgassen vrijkomen;
  • De schepen zijn van aluminium gemaakt en ook dat helpt veel brandstof te besparen.

Wie meer over de nieuwe veerboten wil lezen, kan terecht op de weblog van Rederij Doeksen

(advertinsje)
(advertinsje)