Slaapproblemen door schermgebruik: "Met name dat uur voor het slapengaan, geeft klachten"

06 mrt 2019 - 19:42

Jongeren die elke avond op een beeldscherm kijken voordat ze gaan slapen, hebben meer slaapproblemen dan leeftijdsgenoten die dat niet doen. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 1.300 jongeren door onder meer het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, met hulp van de noordelijke biobank Lifelines. Het zijn duidelijke cijfers, onder de jongeren van 13 tot 18 jaar bijvoorbeeld, gebruikt ruim 83 procent elke avond een lichtgevend scherm.

Foto: Omrop Fryslân

Susan Jansen van het RIVM heeft meegewerkt aan het onderzoek. "Het allerbelangrijkste wat we nu zien, is dat het schermgebruik in de avond bij jongeren ook echt slaapproblemen geeft. We hebben ook gezien dat je die problemen kan verkleinen door minder schermen te gebruiken of door een brilletje op te zetten dat het blauwe licht tegenhoudt", vertelt ze. Het gaat dan om telefoons, maar ook om tablets en computers.

Schermen zijn niet meer weg te denken. Ook op scholen worden ze steeds meer gebruikt. "Wat we ook zien, is dat in de avond de schermen veel worden gebruikt, nog tot vlak voor het slapen gaan. Met name dat uur voor het slapengaan, geeft klachten."

Susan Jansen van het RIVM

Voor het onderzoek heeft het RIVM gebruik gemaakt van Lifelines om een grote groep jongeren te bereiken. "We hebben een extra vragenlijst meegestuurd, waardoor we veel jongeren konden bereiken. Ook jongeren die het gewend zijn om dit soort vragenlijsten in te vullen en mee te doen aan onderzoek."

Er zijn veel overeenkomsten tussen de jongeren en de ouderen. Ook de ouderen hebben slaapklachten door schermgebruik, maar wel minder "Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ze andere schermen gebruiken. Ze kijken bijvoorbeeld meer tv en ze hebben een ander slaappatroon. Het is niet zo dat zij vlak voor het slapengaan een scherm gebruiken."

Anneke Buurman, slaaptherapeut bij Tigra

Ook Anneke Buurman, slaaptherapeut bij gezondheidsorganisatie Tigra in Leeuwarden, merkt in de praktijk dat de schermpjes schadelijk zijn. "Er komen erg veel slaapproblemen bij jongeren voor. Slaap is belangrijk om te herstellen, zowel voor je lijf als voor je hersenen. Doordat ze zo lang met schermen bezig zijn en te weinig slapen, heeft dat negatieve gevolgen voor hun gezondheid."

Dan gaat het bijvoorbeeld om moeheid, slechte concentratie en mindere prestaties op school. Maar wat is nou precies gezond slaapgedrag? "Dat is dat je zeker een uur of soms langer voordat je gaat slapen je prikkelarm wordt, dat je je apparaten uitzet en rustig naar bed gaat en dat je dan een aantal uren ligt. Regelmaat is belangrijk."

(Advertentie)
(Advertentie)