Wie betaalt het opruimen van de rotzooi van de containerramp?

04 mrt 2019 - 20:22

Wie betaalt de rekening, dat is de vraag na de grote containerramp begin dit jaar. De eerste declaraties van Ameland en Schiermonnikoog zijn al afgewezen. Andere partijen wachten in spanning af. Vissers hebben al voor tonnen schade aan de netten.

De garnalenvissers hebben vooral schade aan de netten. "Een schip vist met sleepnetten van zo'n negen meter lang aan beide kanten", legt Durk van Tuinen van de Nederlandse Vissersbond uit. "Het risico bestaat dat zo'n net aan een container blijft hangen. Een zo'n net kost al 3.000 euro en er is al vijftig keer melding gemaakt van zulke schade. Maar als het hele tuig kapot is, dan heb je het over 10.000 euro."

Er is veel onduidelijkheid bij de vissers. "We weten niet precies wat de positie van de containers is. Maar we kunnen er ook niet wegblijven, want de vissers moeten ook hun geld verdienen."

Vissersseizoen moet nog beginnen

In Fryslân zijn vijftig kotters. In totaal heeft de bond zo'n 50 tot 60 meldingen gekregen. "De schade is al berekend op zo'n 2,5 ton. En we zijn nog maar twee maanden onderweg en dan moet het echte vissersseizoen nog komen."

De bond heeft al diverse claims ingediend bij de reder. "Van een aantal hebben we bevestiging gekregen dat die zijn binnengekomen. Meer niet."

Hij maakt zich zorgen over of het geld er komt. "We moeten zien of er iets terugkomt, maar dat gaat over financiële schade. Maar het is ook gevaarlijk. Als netten haken aan een container, moeten de vissers die in weer en wind weer losmaken."

De bond zal met andere organisaties een volgende stap bespreken, om een plan van aanpak te maken.

In januari sloegen in totaal 345 containers overboord van vrachtschip MSC Zoe. Het zorgde voor een enorme chaos op de Waddeneilanden en langs de Friese kust. Auto-onderdelen, huisraad, koelkasten en speelgoed, het spoelde allemaal aan. Honderden vrijwilligers en zelfs het leger hielpen mee alles schoon te maken. Maar de vraag is nu: wie betaalt de rekening voor de opruimkosten?

Kosten voor de gemeente

De gemeenten van Ameland en Schiermonnikoog hebben inmiddels declaraties ingediend voor alle gemaakte kosten. Ook vissers hebben schade opgelopen door de ramp, maar geen enkele visser heeft een cent gezien. De eigenaar van het vrachtschip had eerder toegezegd alle kosten te vergoeden, maar komt daar nu, vrij onverwacht, op terug.

Bij elkaar opgeteld zijn alle schadeclaims zo'n 163.000 euro.

Foto: Omrop Fryslân

Ameland, Noardeast-Fryslân en Vlieland

Van alle gemeenten heeft Ameland met 36.000 euro de meeste kosten gemaakt. Daarna komen Noardeast-Fryslân en Vlieland met beide rond de 30.000 euro. De kosten van Schiermonnikoog zijn nog niet bekend.

Waadhoeke

Waadhoeke heeft ongeveer 1.100 euro betaald voor het plaatsen van een container bij Zwarte Haan. Daar kan de rommel worden ingegooid, maar daar komen de afval- en verwerkingskosten nog bij.

Terschelling

Opvallend is dat Terschelling geen schadeclaim heeft ingediend, want daar hebben de bergingsbedrijven meteen afspraken gemaakt met de verzekeraar.

Foto: Omrop Fryslân

Wetterskip Fryslân

De containerramp heeft Wetterskip Fryslân tussen de 30.000 en 35.000 euro gekost voor extra dijkinspecties.

It Fryske Gea

It Fryske Gea heeft momenteel een schadeclaim van een kleine 15.000 euro ingediend, voor de inzet van medewerkers. Daar overheen komen nog de kosten van twee bedrijven die hebben geholpen om rotzooi op te ruimen. It Fryske Gea raamt dit op nog een kleine 15.000 euro. De kosten van Waterschap Noorderzijlvest zijn ook nog niet bekend.

Een van de grootste containerschepen in de wereld, de MSC Zoe uit Panama, heeft in de nacht van 1 op 2 januari 2019 minstens 345 containers verloren. Dat gebeurde vlak boven de Friese Waddeneilanden. Al het nieuws over de containerramp is te vinden op de dossierside.

(advertinsje)