Containerramp met de MSC Zoe mogelijk veroorzaakt door een zandbank

28 feb 2019 - 21:00

De ramp van begin januari met de MSC Zoe is mogelijk veroorzaakt doordat het containerschip de grond heeft geraakt. De melden meerdere bronnen.

Foto: Kustwacht Nederland

Eén van de bronnen is de eerdere burgemeester van Ameland, Albert de Hoop. De weersomstandigheden in de nacht dat het schip op zijn minst 345 containers verloor, waren niet zo slecht dat die het grote containerschip in de problemen konden brengen. De Hoop denkt daarom dat er een andere oorzaak is, waarbij volgens hem een zandbank een serieuze optie is.

'Er zijn mensen die zeggen dat het de zijdelingse impact van een golf is geweest. Maar dat kan het niet zijn met dit type schip en deze weersomstandigheden. Dit is een oceaanreus, die tegen veel extremere omstandigheden bestand is. Als je gaat afstrepen, is het raken van een zandbank een serieuze optie,' zegt De Hoop.

kontenerskip MSC Zoe - Foto: Wikimedia Commons

Vier meter onder de kiel

De MSC Zoe is één van de grootste containerschepen van de wereld. Het schip is bijna 400 meter lang, 60 meter breed en heeft een diepgang van 16 meter. Op het moment van de ramp voer het schip in de kleine vaargeul, die het dichtst bij de Waddeneilanden ligt. Die vaargeul is bijna 20 meter diep.

Duitse Havariekommando: "Twee keer de grond geraakt"

Plaatsvervangend directeur Schmidt van de Havariekommando in de Duitse deelstaat Nedersaksen denkt ook dat het raken van de grond wel eens de oorzaak kan zijn van de containerramp.

Schmidt heeft zijn mening kenbaar gemaakt op een discussie over het ongeluk op een bijeenkomst van een milieucommissie van de deelstaatregering Nedersaksen. Het scheepvaartblad Schuttevaer maakt daar melding van. Schmidt zegt niet uit te sluiten dat het gigantische containerschip in de nacht van 1 op 2 januari twee keer de grond heeft geraakt.

Als zo'n groot schip als de MSC Zoe de grond raakt, kunnen er grote krachten vrijkomen, zeggen Schmidt en oud-burgemeester De Hoop afzonderlijk van elkaar. Dat zou ook van invloed kunnen zijn op het feit dat er zoveel containers overboord zijn geslagen.

Foto: Onderzoeksraad voor Veiligheid

Onderzoeker: "Sterke aanwijzingen dat het schip wat heeft geraakt"

Dan is er nog een derde persoon die sterke vermoedens heeft dat het schip iets heeft geraakt. Het gaat om een onderzoeker die al jaren bezig is met veiligheidsmaatregelen op grote containerschepen.

'De containers zijn met grof geweld in het middelste deel van het schip gevallen. Dat is een heel sterke aanwijzing dat het schip iets heeft geraakt. Het schip heeft in die vaargeul nog maar een paar meter over. Een zandbanken raken op deze plek is een reële optie,' zegt de onderzoeker. Hij wil niet met zijn naam in de pers omdat hij nog gehoord wordt door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die organisatie is bezig met een onderzoek naar de ramp met de MSC Zoe.

Foto: Omrop Fryslân, Auke Zeldenrust

Als het schip voorwaarts een beweging zou hebben gemaakt, zouden ze niet op deze plek van het schip zijn gevallen.

Oud-burgemeester Albert de Hoop van Ameland

Verwrongen staal in het midden van het schip

Oud-burgemeester De Hoop: "Een schip dat met de grond in aanraking komt, raakt uit het lood. Zo simpel is het. En dat geeft enorme krachten op de containers die aan dek staan. En als ze dan niet allemaal goed vaststaan, dan willen ze wel. Zeker als een door de klap geschrokken stuurman bij voorbeeld ook nog eens aan zijn stuurwiel draait."

Hij wijst daarbij op de foto's van het rampschip. "Het is allemaal verwrongen staal. Voornamelijk in het midden van het schip. Als het schip voorwaarts een beweging zou hebben gemaakt, zouden ze niet op deze plek van het schip zijn gevallen. Dan waren alleen containers aan de buitenkant of op de boeg over boord gegaan. Deze beelden duiden toch echt op een fikse klap. En dat past heel goed bij het raken van een of meerdere zandbanken."

Onderzoek over een paar maanden klaar

Het onderzoek naar de ramp is in volle gang. Dat wordt niet alleen door de Onderzoeksraad voor Veiligheid gedaan, maar justitie is ook een strafrechtelijk onderzoek gestart. Naar verwachting zal het nog wel een paar maanden duren voordat de onderzoeken klaar zijn. Tot die tijd willen de betrokken instanties niet reageren.

Eén van de grootste containerschepen in de wereld, de MSC Zoe uit Panama, heeft in de nacht van 1 op 2 januari 2019 op zijn minst 345 containers verloren. Dat gebeurde net boven de Friese Waddeneilanden. Al het nieuws over de containerramp is te vinden op de dossiersite.

Trefwoorden: 
MSC Zoe containerramp zandbank
(advertinsje)
(advertinsje)