FrieslandCampina heeft slecht jaar: winst zakt voor tweede jaar op rij

De winst van FrieslandCampina is voor het tweede jaar op rij flink gezakt: naar 203 miljoen euro. Twee jaar geleden was dat nog 362 miljoen. De zuivelcoöperatie schrijft het teruglopen van de winst in 2018 vooral toe aan lagere verkoopprijzen voor basisproducten als melk, kaas en melkpoeder.
FrieslandCampina
Ook extra investeringen in Azië drukken het resultaat naar onderen, samen met kosten voor herstructurering. De melkprijs voor de boeren zakte naar ruim 37 cent per liter. Dat is ongeveer drie cent lager dan in 2017.
Volgens de baas van FrieslandCampina, Hein Schumacher, was 2018 een overgangsjaar, waarin het bedrijf de nodige aanpassingen heeft gedaan, waardoor ze beter kunnen inspelen op de wensen van de klanten. Het was een roerig jaar, zei Schumacher. Maar, zo zegt hij, de weg omhoog is in de tweede helft van het jaar weer ingezet.
© Omrop Fryslân, Maarten Bruining
FrieslandCampina hat min jier: winst sakket foar twadde jier op rige

Meer kwark en minder melk

De tweede helft van het jaar was duidelijk beter dan de eerst helft. Voor dit jaar rekent Schumacher erop dat de verbetering doorzet. Hij gaat ervan uit dat de winst dit jaar hoger zal zijn. De productie zal ook groeien. Friesland Campina wil vooral inzetten op producten waar klanten om vragen. Kwark is bijvoorbeeld een hele grote groeier, terwijl er duidelijk minder melk wordt gedronken bij het ontbijt. Ook zijn er verschillende bedrijven overgenomen die moeten zorgen voor een grotere verscheidenheid aan kwaliteitsproducten.

Kaas

Kaas is ook een heel belangrijk product. De helft van alle melk van de leden wordt verwerkt in kaas. Hier is flink in geïnvesteerd in 2018, onder andere door overnames van vaak kleine bedrijven. Daardoor is de productie nu meer gericht op merken en op hoogwaardige producten waar door klanten om wordt gevraagd. De coöperatie verwacht dat hier in 2019 de vruchten van kunnen worden geplukt.

Duurzame producten Planet Proof

Friesland Campina zet steeds meer in op duurzaamheid en dierenwelzijn. Boeren krijgen meer geld als ze hun melk duurzaam en diervriendelijk produceren. Deze melk staat in de supermarkten onder het vignet Planet Proof. Steeds meer boeren produceren duurzame energie op hun bedrijven, onder andere door zonnepanelen op de daken van de stallen. De coöperatie gebruikt in Europa alleen nog maar groene stroom. Daarvan is ruim een kwart bij de eigen leden ingekocht. De totale CO2-uitstoot zakte in samenwerking met de boeren zo'n 5 procent.

Babymelk in Hongkong en China

Friesland Campina is de eerste leverancier van babymelk in Hongkong en de vierde in China. Dat gaat niet vanzelf. De mark krimpt en om de positie vast te houden is veel geld gestoken in verbetering van de productie en in marketing. Een groot deel van de producten wordt bijvoorbeeld online verkocht. Eerder werd al bekend dat er flink is afgeschreven op een deelname in het bedrijf Huishan.

Sluitingen in Duitsland

In Duitsland is flink ingegrepen. Verschillende locaties zijn gesloten en het aantal producten dat op de mark wordt gebracht, is flink verlaagd. Dat heeft bij elkaar ongeveer 50 miljoen euro gekost, maar dat was nodig, zegt Schumacher, om de positie voor de toekomst veilig te stellen,

Boeren stappen over naar concurrent

Het aantal leden van de coöperatie is in 2018 flink afgenomen door de overstap naar andere bedrijven zoals A-Ware en omdat boeren zijn opgehouden. Bijna driehonderd boeren zegden het lidmaatschap op en gingen naar een concurrent. Ze zijn ontevreden over de resultaten van FrieslandCampina en vinden ook dat de coöperatie zich te veel bemoeid met hun bedrijfsvoering. Schumacher is niet blij met de overstap van boeren naar de concurrentie. "We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt." Hij spreekt ook met de leden om overstappen te voorkomen en uit te leggen dat het beleid bedoeld is om de toekomst van de boeren en de coöperatie veilig te stellen.
Frans Keurentjes fan FrieslandCampina