Accu's van elektrische fiets ontploft en veroorzaakt brand in Wergea

25 jan 2019 - 17:34

Grote schrik bij Jan en Rimmy Tijsma uit Wergea zaterdagnacht. Ze werden midden in de nacht wakker van harde knallen. De accu's van hun elektrische fietsen waren tijdens het laden ontploft en zetten de huiskamer in brand.

De schade in het huis is groot, alles moet worden vervangen. "We dachten eerst aan inbrekers, maar dan maakten ze wel heel veel lawaai", vertelt Jan Tijsma. "Ik ben naar beneden gegaan. Alles was zwart en de tafel stond in brand. We zijn gauw naar buiten gegaan en hebben de brandweer gebeld."

Dat er ongelukken gebeuren met dit type fietsaccu is niks nieuws. In juli vorig jaar ontstond er een grote brand bij een opslag van elektrische fietsen in Nunspeet. Ook zijn er andere gevallen bekend van accu's die bij mensen thuis ontploften. Zo'n ontploffing van elektrische-fietsaccu's zou eens per maand voorkomen.

BMS

Die ervaring heeft fietsverkoper Johan Terpstra in Hardegarijp ook. "Ik denk dat er geen beveiliging in zit. Bij onze merken zit er BMS in, een Battery Management System, en dat voorkomt dat een accu te heet wordt bij het laden. Dan houdt de hele boel gewoon op." Terpstra verkoopt al twintig jaar elektrische fietsen, maar heeft nog nooit zo' incident meegemaakt.

Om er zeker van te zijn dat je een veilige fiets koopt, raadt Terpstra aan om die niet online te kopen.

Trefwoorden: 
brand elektrische fiets accu
(advertinsje)