De berging van de containers is bezig: hoe gaat het in zijn werk?

De grote bergingsoperatie om de containers boven de Waddeneilanden uit zee te halen is vrijdag begonnen. Begin januari zijn de containers van de MSC Zoe gevallen. Het gebied is 2700 vierkante meter groot en de honderden containers liggen vooral in de vaargeul. Die worden er nu uitgehaald, as het weer dat toelaat. Verslaggever Remco de Vries kijkt deze maandag hoe het precies in zijn werk gaat.
Bergjen fan de konteners
De Atlantic Tonjer © Flickr / Kees Torn
Hij is met cameraman Alle Faber en andere mensen van de pers met het schip de Guardian mee. Met mensen van Rijkswaterstaat en de Kustwacht varen ze naar een van de twee grote bergingsschepen: de Atlantic Tonjer of de Geosund.
Remco de Vries onderweg naar de Eemhaven
De Atlantic Tonjer was vrijdag niet ver van de Duitse grens bezig. Dat schip is ook voorbij die grens actief. Boven Terschelling vaart de Geosund. Om die schepen heen wordt gezocht naar containers. Vrijdag moesten nog zo'n vijftig stuks worden gevonden, maar het kan ook zo zijn dat één container op de bodem uiteindelijk twee containers zijn als ze ermee bezig zijn. De Kustwacht zorgt ervoor dat andere vrachtschepen wat uit de buurt blijven.
De kraan op het schip haalt eerst vooral kapotte containers uit zee met een grote grijper. Die containers moeten er als eerste uit omdat daaruit lading kan wegspoelen. Dat kan ook gebeuren als ze naar boven worden gehaald. Daarom liggen er vissersschepen paraat om die troep op te vissen.
Containers die nog heel zijn, worden gemarkeerd en later opgehaald.
© Omrop Fryslân, Remco de Vries
Rond 13.30 uur verwachten ze bij het bergingsschip in de buurt te zijn. "Het is perfect weer om te bergen, er is amper zeegang met maar een beetje deining", zegt Remco de Vries. "Het is behoorlijk druk met scheepvaart. Ongeveer honderd schepen komen dagelijks voorbij op dit stuk, en het is nu nog drukker met bergingsschepen, het schip van de Kustwacht dat het verkeer begeleidt en nog andere schepen die naar de containers op zoek zijn."
Remco de Vries over het opruimen van de containers
© Omrop Fryslân, Remco de Vries
Op het schip voor de pers zitten ongeveer dertig collega's. "Daar zitten mensen bij van regionale en nationale media, zoals NOS en RTL, maar ook internationale media zoals de Duitse zender ARD en Associated Press."
Geosund geeft los afval in een container over naar een ander schip © Omrop Fryslân, Remco de Vries
"Sinds vrijdag is het goed weer, dus we zijn al een paar dagen aan het werk. Eerst moet je natuurlijk wat ervaring opbouwen, maar het gaat steeds soepeler", zegt Michiel Visser van Rijkswaterstaat. Ze vinden vooral kapotte containers.
"Elk jaar raken wel containers overboord, maar dat er zoveel verloren is gegaan hebben we nog niet eerder meegemaakt, dat het in deze aantallen langs de Nederlandse kust ligt."
© Omrop Fryslân, Remco de Vries
De twee bergingsschepen blijven op de plek en andere schepen varen het materiaal naar de wal. "We halen veel containers op, delen van containers en lading. Dat komt aan dek en dat moeten we afvoeren. Op zee zetten we dat over op aparte schepen."
Het zoeken neemt veel tijd in beslag, want er ligt nog meer op de zeebodem. "We komen ook oude wrakken tegen en andere rommel. We moeten onderscheid maken wat er overboord is gevallen en dat wat er al langer ligt." Die keuze kunnen ze maken met hulp van databases met informatie. Dat vergelijken ze met wat er al ligt.
© Omrop Fryslân, Remco de Vries
© Omrop Fryslân, Remco de Vries
Een van de grootste containerschepen in de wereld, de MSC Zoe uit Panama, heeft in de nacht van 1 op 2 januari 2019 meer dan 290 containers verloren. Dat gebeurde net boven het Duitse eiland Borkum. Door de harde wind zijn de containers naar de Friese Waddeneilanden gedreven. Al het nieuws over de containerramp is te vinden op de dossierpagina.