Visserijvereniging Hulp in Nood: opruimen containers kan nog wel een jaar duren

08 jan 2019 - 15:06

Vissers zijn bang dat het nog wel een paar maanden kan duren, of misschien wel een jaar, voordat de containers die vorige week boven de Waddeneilanden van containerschip MSC Zoe in zee vielen, zijn opgeruimd. De vissers hebben erg last van de containers, omdat ze daardoor op bepaalde plekken niet kunnen vissen.

Foto: Omrop Fryslân

"Een heel groot deel van de containers ligt boven Terschelling. Afhankelijk van het weer en de toestand waarin die containers zich bevinden, worden ze of snel opgeruimd of langzaam. Als je kijkt naar één container per dag, dan ben je zo al 200 dagen verder", vertelt Barbara Holierhoek van visserijvereniging Hulp in Nood.

Schadeformulier

De Nederlandse Vissersbond heeft een schadeformulier op de website gezet, waar vissers de schade mee kunnen claimen bij de rederij van het schip dat de containers heeft verloren. De afgelopen dagen zijn tientallen vissers de zee op geweest om spullen die in de zee waren beland, op te vissen.

"Alle visserij-organisaties hebben schadeformulieren klaarstaan. Wij verwachten dat er in ieder geval schade aan de netten is door rondzwervend vuil, zoals kapstokken, spatborden en bumpers. Met een beetje pech krijg je een groot stuk plastic in je schroef", zegt Holierhoek. "Daarnaast zijn er grote gebieden afgesloten momenteel, waar vissers voor hun eigen veiligheid niet mogen vissen."

De gebieden waar je niet kunt vissen, zijn zo groot dat het een serieus probleem is voor vissers. De schepen die boven de Waddeneilanden vissen, zijn een groot visgebied kwijtgeraakt.

Foto: Kustwacht Nederland

Zaterdag, zondag en maandag is de visserijvereniging aan de slag geweest met 35 kotters, die acht tot zestien uren op zee rondvoeren om rotzooi op te ruimen en 18.000 kilo aan afval hebben opgehaald. Sommige vissers zeggen dat het containerschip MSC Zoe daar niet had mogen varen. Het had een veel noordelijkere route moeten nemen, 90 kilometer uit de Waddenkust. Dat is niet gebeurt en de schipper heeft gekozen voor een kortere route.

Druk

"Als je kijkt naar de weersomstandigheden, de diepgang van het schip en de golfhoogte, had die zich inderdaad veel meer naar het noorden moeten bewegen", vervolgt Holierhoek. "Maar de druk van rederijen is zo groot, dus er zijn naar mijn mening verkeerde besluiten genomen aan boord."

Als er zo bewust gevaren wordt, is er een risico dat je de bodem raakt. Het water dichterbij de kust is minder diep en dit schip zit rond de zestien meter. Holierhoek: "Waarschijnlijk heeft het schip de grond geraakt of kwam het door de golven." Er moet nog onderzoek worden gedaan door de Raad voor Veiligheid. De resultaten van het onderzoek zullen nog wel even op zich laten wachten.

Storm

De schepen van de visserijvereniging blijven dinsdag in de haven vanwege de storm en zullen geen troep opruimen. Er zijn al meldingen dat er nieuwe rommel is aangespoeld op het strand van Terschelling. Door de golven zal er zeker weer afval naar de Waddenzee stromen.

Een van de grootste containerschepen in de wereld, de MSC Zoe uit Panama, heeft in de nacht van 1 op 2 januari 2019 meer dan 290 containers verloren. Dit gebeurde net boven het Duitse eiland Borkum. Door de harde wind zijn de containers naar de Friese Waddeneilanden gedreven. Al het nieuws over de containerramp is te vinden op de dossierpagina.

(advertinsje)
(advertinsje)