FNP stelt vragen over communicatie van problemen bij TopDutch

De fractie van de FNP in de Provinciale Staten stelt vragen over de problemen bij Top Dutch. Dat is de campagne die oorspronkelijk bedoeld was om Tesla naar het noorden van Nederland te halen. Bij TopDutch is intern geruzie ontstaan en bovendien vraagt de FNP zich af wat er met het geld gebeurd is. De partij is kritisch over de gang van zaken en had eerder geïnformeerd willen worden, want de problemen spelen al langer.
TopDutch was erop gericht om Tesla naar Noord-Nederland te halen © ANP
"Het interne geruzie is deze zomer begonnen", zegt FNP-Statenlid Sybren Posthumus. "Daarna is dat geëscaleerd." Het gaat tussen de vier partijen die opgeteld 1,35 miljoen euro hadden gekregen. In de discussie staat het Groninger reclamebureau Initio aan de ene kant en drie andere partijen aan de andere kant, waaronder het Friese internetbureau TRES. Dat blijkt ook uit onderzoek van RTV Noord. Posthumus: "Die problemen zijn in juli kenbaar gemaakt, maar pas half oktober is er een eerste gesprek geweest met de bureaus."
"De Provinciale Staten van Fryslân heeft tot nu toe nog geen enkele informatie gekregen over die problemen", zegt Posthumus. Mede daarom stelt zijn partij nu vragen.

"Is dat geld verbrand?"

Bovendien lijkt het er volgens de FNP op dat het TopDutch niet gelukt is om Tesla naar Noord-Nederland te krijgen. "De eerste signalen wijzen erop dat Tesla kiest voor een fabriek in Duitsland of Frankrijk." TopDutch had 1,35 miljoen euro gekregen voor de campagne. "Wij begrijpen dat daar nu bijna 600.000 euro van uitgegeven is", zegt Posthumus. "Is dat geld verbrand?"
De FNP wil ook weten of Fryslân geprofiteerd heeft van de campagne. "het is ook niet zo dat andere bedrijven hier naartoe gekomen zijn."