"Gemeenten oostelijk Fryslân moeten samenwerken bij plannen aquaduct"

27 nov 2018 - 20:12

De gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel moeten samenwerken bij de plannen voor een aquaduct bij Kootstertille, vindt het CDA in Achtkarspelen.

Foto: Google Street View

"Aquaducten niet eerlijk verdeeld"

De aquaducten zijn niet eerlijk over Fryslân verdeeld. Dat gevoel leeft al wat langer in Achtkarspelen. Ze willen graag minstens één aquaduct, want het Prinses Margrietkanaal wordt steeds drukker met vrachtverkeer.

Als reactie op verzoeken om een aquaduct bij Kootstertille kreeg Achtkarspelen tot nu toe te horen dat er geen budget voor is, maar die situatie is veranderd. Minister Van Nieuwenhuizen maakte vrijdag bekend, dat er geld beschikbaar komt voor het aanpakken van knelpunten in de buurt van het Prinses Margrietkanaal. Het CDA in Achtkarspelen vindt dat de gemeente die kans met beide handen moet aangrijpen, zodat er toch een aquaduct bij Kootstertille kan worden gerealiseerd.

Maar de vlag kan nog niet uit, volgens CDA-gemeenteraadslid Romke van der Wal. "Er zal eerst nog wat water door het kanaal moeten. Wij werden blij van het nieuws dat de vaarroute van Lemmer naar Delfzijl verbeterd gaat worden. Kootstertille, Schuilenburg, Blauwverlaat en Gerkesklooster-Stroobos liggen daar ook aan."

Bestaande bruggen zijn te smal, gevaarlijk en storingsgevoelig

Van der Wal wil de kans om de situatie bij Kootstertille te verbeteren niet voorbij laten gaan. Er is de laatste tijd nogal wat gebeurd, zegt hij: "De brug bij Kootstertille is gevaarlijk, omdat er regelmatig een boot tegenaan vaart, waardoor schade ontstaat."

Die schade wordt dan gerepareerd, maar de brug staat eigenlijk op de lijst voor renovatie of vervanging, volgens Van der Wal. "Het beheer van de brug is naar Rijkswaterstaat overgegaan. Die wil de hele vaarroute verbeteren. Mede omdat het steeds drukker wordt op het water. Die brug moet worden vervangen, dus doe het dan maar in één keer goed."

De andere overgangen van het kanaal kunnen ook wel verbetering gebruiken, vervolgt Van der Wal. "De brug bij Schuilenburg heeft heel vaak storingen, dus die is aan vervanging toe. De brug bij Kootstertille is te smal en dat is gevaarlijk. Blauwverlaat is te smal voor vrachtwagens en tractoren. En de brug bij Gerkesklooster-Stroobos is te plat. Die brug past niet in deze vaarroute en is daardoor gevaarlijk."

"Over geld praten is een brug te ver"

Over de precieze invulling van de bijdrage die door gemeente gedaan zal worden, kan Van der Wal nog maar weinig zeggen. "Dit is niet het moment om over geld te praten, dat is nu nog een brug te ver."

(advertinsje)
(advertinsje)