Minister Wiebes wil nog nadenken over 'pilot Harlingen' voor zoutwinning

11 okt 2018 - 19:24

De Tweede Kamer is bezorgd over het voornemen van zoutfabriek Frisia om onder de Waddenzee bij Harlingen zout te winnen, mede omdat het bedrijf dat wil doen met behulp van dieselolie. Als een van de lange leidingen scheurt, zou die olie in het natuurgebied kunnen belanden. GroenLinks vindt dat risico onacceptabel en pleit daarom voor een verbod op het gebruiken van dieselolie bij zoutwinning op het Wad.

It Waad by Peazens. - Foto: Remco de Vries

De Kamercommissie drong er bij minister Wiebes op aan om te regelen dat Frisia een schoner alternatief voor dieselolie gebruikt. Totdat hier duidelijkheid over is, mogen er geen onomkeerbare stappen worden gezet omtrent de zoutwinning onder het Wad. Wiebes beloofde de Kamercommissie dat hij 'nog dit kalenderjaar' met een brief aan de Tweede Kamer komt over de zoutwinning bij Harlingen. Hij verzekerde de Kamer er ook van dat er tot die tijd geen 'onomkeerbare stappen' mogen worden gezet.

Pilot onder het Wad

Bij een hoorzitting voor dezelfde Kamercommissie werd een paar weken geleden uitgebreid gesproken over een mogelijke 'pilot' voor de zoutwinning onder het Wad bij Harlingen. Vanwege de kwetsbaarheid van de Harlinger binnenstad met veel monumenten zou die zoutwinning plaats moeten vinden met een klein aantal meetpunten in monumentale huizen met de 'hand aan de kraan', zodat de zoutwinning gelijk kan worden stopgezet op het moment dat er schade ontstaat.

Frisia Sâlt yn Harns - Foto: Omrop Fryslân, Ronald van der Pol

Kamerlid Wassenberg van de Partij voor de Dieren noemde dit idee donderdag 'boerenbedrog'. Nadelige effecten van zoutwinning treden soms pas na geruime tijd op. Ook na het dichtdraaien van de kraan kan dat nog geruime tijd doorgaan."

Wel of niet geschikt?

Minister Wiebes wilde niets weten van het 'droevige' verwijt van de Partij voor de Dieren, maar hij weet ook nog niet of de 'casus Harlingen' wel geschikt is voor een pilot 'zoutwinning nieuwe stijl'. Het idee voor de pilot is zeer intensieve communicatie tussen zoutwinbedrijf en bevolking met extra meetpunten en de 'hand aan de kraan'.

"Laat mij hier nog wat op omkauwen, ik kom hier binnenkort op terug." In de Tweede Kamer is onder andere het CDA wel voor zo'n pilot. Goede communicatie van begin af aan met goede afspraken over het vergoeden van schade, als die ontstaat, kan heel wat problemen voorkomen, zo is het idee.

Verbod

Kamerlid Tom van der Lee van GroenLinks wil zoutwinning onder de Waddenzee het liefst verbieden. "De Waddenzee is werelderfgoed en een kwetsbaar en uniek natuurgebied. Dat moeten we niet in gevaar willen brengen door zoutwinning."

(advertinsje)