Recensie: Aida: wereldprestatie in Spanga

25 jul 2018 - 22:00

Leeuwarden-Fryslân is Culturele Hoofdstad van Europa en dus staat onze provincie in 2018 bol van de culturele evenementen. Toneel, theater, muziek, festivals en ga maar door, het kan niet op. Daarom sturen we onze omroppers naar diverse voorstellingen als recensent.

Wie ben je?

Feije van der Meer

Wat is jouw functie bij Omrop Fryslân?

Kinderprogrammamaker

Wat heb je met cultuur?

Een echte liefhebber, cultuur verbindt

Waar ben je geweest?

Opera Aida in Spanga

4

Onder tropische omstandigheden was dinsdagavond de première van Aida in Spanga en het was geweldig wat ze daar presteerden met die hitte. Vol passie en energie, met veel kleding aan, werd er gezongen en gespeeld zodat het een lust voor oog en oor was om ernaar te kijken en te luisteren. En het was volgens mij als 'leek' van een heel hoog niveau. Ik heb geen enkele misser in muziek, zang of spel kunnen ontdekken.

Het decor zag er in al zijn eenvoud prachtig uit, heel functioneel ook, en de filmbeelden op en in het decor deden hun werk voortreffelijk! Daar werden ook mooie grapjes mee uitgehaald, zoals twee spelers die tijdens het zingen door een deur in het decor verdwijnen, en net op dat moment stappen ze de film in en zingen en lopen ze zonder problemen verder en als ze dan door een andere deur het podium weer opstappen, verdwijnen ze weer uit de film zonder ook maar een hapering. Wat een timing is daar voor nodig!

Een klassieker in een actueel jasje hebben ze er in Spanga van gemaakt. Een multimediale-opera. Een opera over oorlog, haat, liefde en genade. In Giuseppe Verdi's meesterwerk komt liefde in conflict met oorlog. Maar het verhaal van Aida is bij de meesten wel bekend, neem ik aan. Hij heeft het gemaakt in 1871, maar het is nog altijd actueel, met al die conflicten in Syrië, Jemen en Nigeria.

In deze voorstelling bestaat 'privacy' niet. In elke kamer hangt een camera die is gekoppeld aan een televisiezender. Alles is openbaar. In de gekozen vorm gaat de balans tussen werkelijkheid en virtualiteit goed in elkaar over, net als soms in het dagelijks leven. De projecties gaan even makkelijk van gruwelijke oorlogsbeelden over naar de slaapkamers van de personages. Dat werkt soms heel confronterend!

Zoals ik al zei, een prachtige voorstelling, maar ooh wat was het warm in die tent! In eerste instantie hadden we verwacht dat het in de buitenlucht zou zijn, maar dat was dus een misvatting. Het was in een volledig afgesloten tent, met airco, dat dan wel weer. Maar die airco ging volgens mij pas aan toen iedereen al zat. Dat is veel te laat! De mevrouw voor me kon niet blijven zitten en heeft het grootste gedeelte van de voorstelling met haar hoofd op schoot van haar man gelegen, omdat ze niet goed werd van de warmte. Dit komt de concentratie niet ten goede natuurlijk. Voor de pauze was het voor mij en anderen meer overleven, dan echt kunnen genieten, ondanks de prachtige zang en muziek. Dat was natuurlijk heel jammer. In de tweede helft was het gelukkig veel beter.

Of de tent helemaal openen en een half uur later beginnen, dan kan het doorwaaien, of de airco veel eerder aan, zodat je in een koelere tent komt, zou ik als tip willen meegeven, Verder meer dan hulde en respect voor alle medewerkers die daar in hun tentje of caravan moeten slapen. Het applaus aan het einde van de voorstelling zei genoeg over hoe de mensen het hebben beleefd. Er kwam geen einde aan!

Medewerkers: Maribeth Diggle (Aida), Eva Kroon (Amneris), Tao Tong (Radames), Sinan Vural (Ramfis), Marcel van Dieren (Amonasro), Peter Michailov (II RE) e.o., Filharmonie Noord o.l.v. Tjalling Wijnstra, Corina van Eijk (regie).

Gezien op dinsdag 24 juli in Spanga en het was uitverkocht. Er wordt nog gespeeld op 26, 28 en 31 juli en op 2, 4, 7, 9, 11 en 13 augustus. Meer informatie is te vinden op www.operaspanga.nl.