"Lelystad Airport nog niet uitbreiden"

09 jul 2018 - 16:06

Het openstellen van Lelystad Airport in 2020 moet nog eens goed worden bekeken. Er moet eerst meer onderzoek worden gedaan naar de geluidsniveaus, omdat die hoger zouden zijn dan is voorspeld. Dat zegt de regiegroep die de belevingsvlucht van eind mei heeft begeleid en geëvalueerd.

Foto: ANP

Marten Wesselius, Fries lid van de testgroep

De regiegroep is ingesteld door minister Van Nieuwenhoven en heeft een oud-topman van het vroegere ministerie van Milieubeheer als voorzitter. Er zitten ook omwonenden en andere specialisten in, en vertegenwoordigers van actiegroepen uit de verschillende provincies.

Meer onderzoek

Het testvliegtuig maakte eind mei een rondje door het luchtruim dat wordt gebruikt wanneer Lelystad Airport vakantievluchten overneemt van Schiphol. Toen deden al veel mensen hun beklag over het lawaai. Uit de evaluatie van de regiegroep blijkt nu ook dat er toen veel meer lawaai is gemeten dan de niveaus die in de Milieueffectrapportage (MER) waren voorspeld. Volgens voorzitter Van der Vlist van de regiegroep betekent dat niet dat de MER niet correct is, maar volgens hem is de afwijking wel heel groot. Daarom zou er meer onderzoek moeten worden gedaan.

Luchtruim opnieuw indelen

De regiegroep pleit ervoor om het luchtruim eerst opnieuw in te delen en Lelystad Airport niet eerder te openen dan wanneer alle effecten duidelijk zijn. Verder zou moeten worden gekeken naar alternatieve routes en moet er nogmaals worden bekeken of de vliegroutes ook over 'stille' gebieden kunnen gaan.

"In vergelijking met de Milieueffectrapportage (MER) zit het geluid 3 tot 8 decibel hoger. Dat is nogal wat", zegt Fries Marten Wesselius, die ook in de regiegroep zit, op Omrop Fryslân Radio. "De minister weet niet hoe dat kan. Hij zal deskundigen vragen om een verklaring hiervoor.

Licht beladen: minder leven

"De theoretische berekening is prachtig, maar het kan in de praktijk wel heel anders zijn. Dat is ook een van de aanleidingen geweest om te vliegen in de zogenaamde belevingsvluchten. Dan kun je ook het geluid meten. Dan weten we waar we het over hebben." Tegelijkertijd geven die belevingsvluchten een vertekend beeld, zegt Wesselius, want "op de dag van de testvlucht was het vliegtuig niet zwaar beladen. Toen het boven Fryslân vloog, was de brandstoftank al bijna leeg." Hoe zwaarder een vliegtuig is beladen , des te meer geluid het maakt.

"Vlieg over gebieden waar al leven is"

De regiegroep adviseert om stiltegebieden te mijden, want daar valt het geluid veel meer op. Wesselius: "Als je bijvoorbeeld over Lemmer vliegt, doe dat dan aan de kant van de A7. In de omgeving van de snelweg valt het geluid minder op."

Geen draagvlak

"De minister zegt: mijn besluit staat vast. Maar als er in de Tweede Kamer genoeg fracties erin meegaan dat het zo niet kan, dan zal het nog eens goed moeten worden bekeken. De testvluchten zijn ingezet om meer draagvlak te creëren. Dat is niet gelukt, want zestig à zeventig procent van de mensen die hebben gereageerd, is negatief."

(advertinsje)