Recensie: "Conference of the Birds: mensen, kom jullie nest uit!"

09 jul 2018 - 12:04

Leeuwarden-Fryslân is Culturele Hoofdstad van Europa en dus staat onze provincie in 2018 bol van de culturele evenementen. Toneel, theater, muziek, festivals en ga maar door, het kan niet op. Daarom sturen we onze 'omroppers' naar diverse voorstellingen als recensent.

Wie ben jij?
Froukje Sijtsma

Wat is je functie bij Omrop Fryslân?
Redacteur en verslaggever nieuws en cultuur

Wat heb jij met cultuur?
Ik houd erg van locatietheater, met name 's zomers tijdens het seizoen van de openluchtspelen. Ik vind het mooi als kunstenaars durven te experimenteren. Verder ga ik graag naar musea en houd ik van arthousefilms. Het hoeft niet allemaal mooi te zijn, een verhaal mag ook slecht aflopen en tot nadenken zetten.

Waar ben jij naartoe geweest?
De première van Conference of the Birds, in natuurgebied de Groene Ster in Leeuwarden.

Vier. Prachtige performance met theater, dans en muziek op toplocatie. Verhaallijn was weleens moeilijk te volgen.

Bewoners van de Leeuwarder wijk Camminghaburen kregen vorige week al een voorproefje op het LF2018-spektakel Conference of the Birds. Ook bij ons in de achtertuin waren de repetities in de verte te horen. Zaterdagavond rond 21 uur gaan we samen naar het natuurgebied de Groene Ster. Op de fiets natuurlijk. Luisterend naar de vogels die we onderweg tegenkomen. Manlief is nog nooit naar locatietheater geweest, maar wil dat in het kader van Culturele Hoofdstad graag eens doen.

We zetten onze fietsen onder een boom aan het water en lopen over een entree van houten planken een groot vogelnest binnen. In elkaar gevlochten takken zitten knus om ons heen, alsof wij vogels in een nest zijn. Het is bijzonder om 2500 mensen afwachtend te zien zitten. Allemaal benieuwd naar wat deze uitverkochte première in de natuur ons zal brengen.

De schemer zet langzaam in. Drie vrouwen staan op het intiem verlichte podium. Verkleed als vogels met veren van roze linten tule. "Wat is het stil, hé?", zegt iemand. Componist Sietze Pruiksma slaat op zijn digitale drum en het geluid verspreidt zich dreigend over het hele nest. Het is stil. Stil, omdat de vogels wegblijven. De vogels, die niet meer voldoende insecten en ander voedsel kunnen vinden om in leven te blijven.

Stilte, veroorzaakt door de manier van leven van de mensen, stellen de vogels. "Het komt door die pesticiden, door het intensieve maaien. Door jullie, mensen, en de manier waarop jullie leven." Het moet anders, maar hoe? Wie neemt het voortouw? Enkele ganzen vliegen over, alsof ze bij het stuk horen. Ik kijk naar de vliegtuigen die hoog in de lucht, uit verschillende richtingen, overvliegen. Wij mensen zijn altijd in beweging. Druk bezig, waarmee?

"Te druk met Instagram. Ik ben te oud hoor, laat de volgende generatie maar met een oplossing komen. Joh, ik heb wel wat anders te doen. Nee, de politiek, die moet ingrijpen!" Tal van smoesjes om vooral zelf niet van de bank te komen en in actie te komen, kwetteren in echo voorbij. Het geluid van de drum galmt er hysterisch doorheen, rode sirenes zwaaien. Dansers bewegen zich er extatisch omheen.

Sietze Pruiksma by Conference of the Birds - Foto: Erikjan Koopmans

Ik heb mij van tevoren weinig verdiept in de voorstelling. Ik laat mij graag verrassen. Toch is het wel handig om je een beetje in te lezen, om het verhaal beter te begrijpen. Componist Sietze Pruiksma liet zich voor deze voorstelling inspireren door het gedicht Conference of the Birds, dat in de 12e eeuw werd geschreven door de Perzische dichter Abu Hamid bin Ibrahim Abu Bakr. In dat verhaal komen alle vogels van de wereld bijeen om te zoeken naar het hof van Simoerg, de koning van de vogels. Om hem te vinden, moeten ze eerst een zware tocht door zeven valleien maken. Daarbij staan liefde, kennis, onthechten, eenheid, verbijstering, lijden en de dood centraal.

Zonder die concrete voorkennis wordt het toch ook wel duidelijk dat de vogels een proces doormaken, waarbij verschillende emoties om de hoek komen kijken. De muziek en de dansers geven de sferen van elke vallei treffend weer. Het is prachtig om te luisteren, maar ook te zien naar het indrukwekkende optreden van trompettist Eric Vloeimans. De geluiden passen in de alsmaar donker wordende nacht. Hulde ook voor de Friese HaFaBra-orkesten, die als amateurs meespelen met deze professionele acteurs, dansers en muzikanten. Het is bijzonder om te zien, hoe twee dirigenten de beide orkesten begeleiden en het totaal prachtig laten klinken.

Je hoeft niet op zoek naar een koning. Die leider, die zit in jezelf. En die ben je ook samen. Neem zelf het initiatief en zoek elkaar op. De voortdurend groeiende hoeveelheid vliegjes die in de spotlights rond de dansers en muzikanten dansen, laten zien: het is nog niet te laat!