Friese Reclameprijs voor campercrashfilmpje

28 jun 2018 - 16:05

Een reclamefilmpje met een destructieve caravanrace heeft de Friese reclameprijs 2018 gewonnen. Dat is donderdag bekendgemaakt. Het filmpje, met Emiel Stoffers van de Hûnekop in de hoofdrol, kreeg in totaal 67 procent van de publieksstemmen.

Winners en kommisje Fryske reklamepriis - Foto: Omrop Fryslân, Julian Lankhorst

Het is alweer de derde keer dat producent en reclamemaker Wilfried Bijma de Friese Reclameprijs wint. Eerder kreeg hij de prijs voor een Westernachtige spot voor een woonboulevard, en voor een reclamefilmpje met Boer zoekt Vrouw sterren Femke en Gijsbert.

In het winnende filmpje is een caravanrace te zien, waarbij een groot aantal caravans aan flarden wordt gereden. Daarna is Emiel Stoffers te zien die rustig een plekje zoekt om met zijn caravan te chillen.

Commercial reklamepriis

Juryrapport

Volgens het juryrapport werd het filmpje met name gekozen vanwege het grote contrast: "Het ruige eerste deel met aanzwellende muziek komt tot een hoogtepunt waarna Emiel onverwacht een rustige plek zoekt tussen alle wrakstukken. Niets is daarbij vergeten: het bloemetje op de tafel maakt het helemaal af. Met een zware Friese stem (voice over) er overheen, die, zo te horen, rechtstreeks van het platteland is geplukt, werkt deze spot beslist aanstekelijk. Hij blijft hangen en zorgt voor een glimlach."

Het winnende bedrijf kreeg een cheque van 750 euro, en de makers mochten allemaal een Grutte Pierbeeldje mee naar huis nemen.

Yntrofilmke Reklamepriis

De Friese Reclameprijs (FRP) is in het leven geroepen, om het gebruik van de Friese taal of een Friese streektaal in reclame-uitingen te stimuleren. De FRP is een initiatief van de Ried fan de Fryske Beweging. Op 14 maart 1995 werd de eerste FRP uitgereikt en die was toen nog alleen voor radioreclame. In 1999 is de eerste televisiereclameprijs uitgereikt.

Trefwoorden: 
Friese Reclameprijs
(advertinsje)