Filmpje van vrouw die in Leeuwarder Bos woont, is niet echt

25 jun 2018 - 15:36

Het filmpje dat op Suksawat staat is nep. In het filmpje is te zien, hoe een vrouw samen met een kind in het bos woont. Er wordt veel op gereageerd op social media. Mensen zijn boos en bezorgd. Maar de vrouw is een actrice. Suksawat zit in het complot en plaatste de opnames opzettelijk, om reacties uit te lokken.

Psychiater Ton Dhondt

Onze patiënten worden op social media geframed. Uitgelokt om gekke dingen te doen.

Ton Dhondt, psychiater/raad van bestuur GGZ

De actrice is ingehuurd door GGZ Fryslân, om aandacht te vragen voor de reacties op verwarde mensen. De instelling ziet steeds vaker dat kwetsbare mensen op social media worden geframed. Of zelfs worden uitgelokt om vreemde dingen te doen. "Soms zelfs tegen betaling", zegt psychiater Ton Dhondt. "Dus eigenlijk is dit wel echt waar. Dit soort situaties doen zich elke dag voor."

Dan draaien ze hun hoofd weg. Dat voelt ellendig.

Merel Bakker, actrice

Maar het blijft niet bij dit ene filmpje. Actrice Merel Bakker heeft ook enkele keren in het centrum van Leeuwarden een verwarde vrouw gespeeld, die op zoek was naar haar kinderen. Met verborgen camera's zijn de reacties van mensen gefilmd. Voor de actrice was dat best wel heftig. Vooral als mensen wegkijken. "Dan draaien ze hun hoofd weg. Dat voelt heel ellendig."

Ze hoopt dat door de campagne mensen zich bewust worden van hun eigen reacties en vooroordelen. "Ik snap ook wel dat het lastig is. Je hoeft ook niet meteen iemand te redden. Maar kijk ze gewoon aan en geef ze het gevoel dat ze bestaan."

It kampanjefilmke fan de GGZ

Er zijn ook mensen die wel willen helpen. Maar de meesten weten gewoon niet wat ze moeten doen. "Handelingsverlegen noemen wij dat", zegt psychiater Ton Dhondt. Doel van de campagne is om mensen toleranter te maken ten opzicht van verwarde mensen. "Voor wie wil weten wat je kunt doen, bieden wij sinds kort een hele mooie cursus aan, MHFA, Menthal Health First Aid. In Fryslân Hjoed meer over deze opvallende manier van campagne voeren van de GGZ, ZIENN en online community Suksawat.

(advertinsje)