Friese ondernemers hebben profijt van drukte Culturele Hoofdstad

14 jun 2018 - 16:26

Bij Friese zaken in verschillende sectoren heeft Culturele Hoofdstad een positief effect op de drukte en de financiën. Uit onderzoek van Merk Fryslân blijkt dat er over het algemeen een groei van 20 à 30 procent is qua bezoekers en qua omzet ten opzichte van vorig jaar. Dat geldt voor zaken over de hele linie: horeca, detailhandel en hotels.

Foto: Omrop Fryslân, Onno Falkena

"Wij hebben een stuk of 50 bedrijven in Fryslân gebeld", zegt Martin Cnossen, directeur van Merk Fryslân. "Eigenlijk staan ze allemaal wel minstens 10 procent in de plus en sommigen hebben het zelfs over 35 procent. Gemiddeld zit de groei tussen de 20 en 30 procent." En dan zitten er zelfs hoge uitschieters bij, zegt Cnossen: "Er zijn bedrijven die een groei van 150 procent zien. Dat zijn vooral winkels die voor toeristen ook interessant zijn. Maar het gaat mij niet om die uitschieters, ik ben blij dat het over de hele linie goed gaat."

"Vooral sinds Pasen"

Een van de plaatsen waar het erg druk is, is de Kleine Kerkstraat in Leeuwarden. Bij de Zuivelhoeve merken ze daar ook veel van, zegt Anton Klapwijk. "Vooral sinds Pasen is het hier onwijs druk. Sindsdien zijn we 30 tot 40 procent gegroeid ten opzichte van vorig jaar." Klapwijk verwacht dat het ook na LF2018 druk blijft. "We zullen volgend jaar niet weer een groei van 30 procent zien, maar we hebben wel veel geluiden gehoord dat mensen terug willen komen. Ik verwacht een jarenlang positief effect."

Escher-ûndersetters by designwinkel Eric Steenbergen dogge it goed - Foto: Omrop Fryslân, Onno Falkena

Profijt van congressen en voorstellingen

Bloemist Gerben Reitsma ziet ook dat het drukker is. "De toeristen nemen niet zo snel bloemen mee in de trein of de bus, maar een plant of vaas, dat wel. Maar we hebben nog meer profijt van congressen bijvoorbeeld. En ook in musea en op andere plekken gebeurt er meer. Daar leveren we dan bloemen voor, om iets op te fleuren of uit te reiken bijvoorbeeld."

En niet alleen in Leeuwarden hebben ondernemers profijt van Culturele Hoofdstad. Slager Hiemstra in Sexbierum werd gevraagd om te leveren voor de voorstelling Lost in the Greenhouse, dus ook hij is blij met LF2018. "Het brengt wel iets extra's. Wij leverden het vlees, de bakker leverde de broodjes. En zo waren er wel meer leveranciers die er iets aan hadden."

Verslaggever Willem de Vries in gesprek met slager Hiemstra

(advertinsje)