VLOG: Van Leeuwarden naar Greifswald: zeven keer overstappen

12 jun 2018 - 16:49
Vlog: Fan Ljouwert nei Greifswald; sân kear oerstappe

Reizen door Europa doe je niet met het vliegtuig of met de auto, maar met de trein. Dat is veel duurzamer. Zelfs Schiphol is er tegenwoordig voorstander van. Maar, in de praktijk valt zo'n treinreis over de grens niet altijd mee. Neem de reis van Leeuwarden naar Greifswald, een universiteitsstad in het noorden van Duitsland. De reis is te boeken bij Deutsche Bahn, maar vraagt wel om zeven keer overstappen. Dat ondervond Omrop Fryslân-verslaggever Onno Falkena.

It stasjon fan Greifswald yn Mecklenburg-Vorpommern - Foto: Omrop Fryslân

De zes overstapplaatsen zijn Groningen, Leer, Bremen, Lübeck, Bad Kleinen, Rostock en Stralsund. Het afleggen van de ruim 600 kilometer naar Greifswald duurt zo'n tien uur, een reistijd die nog niet echt kan concurreren met de auto.

De rûte fan Ljouwert nei Greifswald mei de trein - Foto: Omrop Fryslân

Op de reis naar het oosten kom je verschillende belemmeringen tegen. De eerste is de Friesenbrücke over de Eems in Ostfriesland. Die treinbrug is stuk en wordt pas in 2024 vervangen. Arriva laat om die reden een bus rijden tussen Groningen en Leer, in plaats van een trein, een vertraging van zeker 20 tot 30 minuten. In Leer gaat de reis verder naar Bremen met een Duitse intercity. In Bremen blijkt dat zo'n beetje alle treinen vertraging hebben, die naar Lübeck zelfs een minuut of 40. De beroemde Duitse Pünktlichkeit is bij Deutsche Bahn niet altijd van toepassing. ''Leider!'', ''Helaas'', zegt een Duitse treinreiziger. Eenmaal in Lübeck is het haasten geblazen om de regionale trein naar Bad Kleinen te halen. Het plaatsje Bad Kleinen is voornamelijk een kruispunt van spoorwegen, waar druk aan wordt verbouwd. Op hetzelfde perron kan worden overgestapt op de trein naar Rostock.

Treinkaartsjes mei mar leafst 6 'tangstimpels' - Foto: Omrop Fryslân

Mecklenburg-Vorpommern, oftewel Meck-Pomm, zoals veel Duitsers zeggen, is een deelstaat met veel ruimte. De treinen rijden urenlang door een weids, leeg landschap. Om te stoppen op een klein stationnetje moet de reiziger op een knop drukken, zoals in Fryslân in de bus gebruikelijk is. In het landschap staan nog verschillende ruïnes van voormalige staatsboerderijen, ook wel bekend onder de naam LPG (Landwirtschaftliche Produktionsgenossenschaften). Landschap, maar ook de stemming is anders dan in West-Duitsland. De mensen zijn vriendelijk, maar maken minder drukte en lawaai dan hun landgenoten in het westen. Verschillende stations zijn kopstations, je rijdt er met de ene trein in, om met de volgende trein eerst een stuk over hetzelfde spoor weer terug te rijden, voordat de reis weer verder gaat. Een doorgaande trein kan hier zeker tijdwinst opleveren, zoveel is duidelijk.

Foto: Omrop Fryslân

Na welgeteld tien uur wordt Greifswald bereikt, een verrassend mooie universiteitsstad in het noordoosten van Duitsland. Ietsje kleiner dan Leeuwarden, maar met een mooie binnenstad met terrassen, studentenkroegen en een haven. En Greifswald is natuurlijk ook te bereiken via Berlijn, maar deze grote omweg levert geen enkele tijdwinst op. Ook via de hoofdstad van de Bondsrepubliek duurt de treinreis tien uur, als je geen vertraging hebt.

Met de trein reizen door Europa: het kan, maar je moet geen haast hebben.

(advertinsje)