Bijna 900 ondernemers leren beter zichtbaar te zijn

12 des 2016 - 15:58

Bijna 900 ondernemers zijn maandag in stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden bijelkaar om te leren hoe ze beter te vinden zijn. Op internet, maar ook daarbuiten. Het gaat om een evenement van De Digitale Werkplaats, een samenwerking van onder andere Google, kredietverstrekker Qredits en de gemeente Leeuwarden.

Ondernemers kunnen er gratis workshops volgen om beter zichtbaar te worden. De opening werd verricht door Google-topvrouw Baukje Taphoorn. Ook dinsdag is er nog zo'n dag in De Harmonie.

Internetbedrijf Google en kredietverstrekker Qredits helpen deze dagen een kleine 900 Friese ondernemers om beter zichtbaar te worden op internet en daarbuiten. Bij workshops in stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden kunnen mensen leren hoe ze succesvoller kunnen worden. Zo kan er veel meer informatie worden gehaald uit de bezoekers van de eigen website. "Als je weet dat alleen vrouwen naar je site komen, dan is het niet handig om reclame te maken in een bland voor mannen," zo zegt Patrick van Gils van Qredits.

Wie ben ik?

Het bedrijf Qredits houdt zich bezig met microfinanciering van ondernemers. Van Gils is één van de sprekers. Hij heeft het over hoe mensen in zeven stappen de naamsbekendheid kunnen verbeteren. "Dan begin je als eerste met de vraag: Wie ben ik? Als je daar een goed antwoord op hebt dan kun je verder. Eigenlijk moet je in twee woorden de kern van je bedrijf aan kunnen geven. Veel ondernemers zijn zich niet bewust waar zij nou voor staan en als je dat niet weet, hoe kun je dan online en offline de wijde wereld in. Hoe kunnen anderen dan gebruikmaken van jouw diensten", zegt Patrick van Gils fan Qredits. "Waar het echt vaak misgaat, is dat ondernemers losgaan: langdradig, onduidelijk en saai hun verhaal vertellen. Terwijl ze eigenlijk een goede, korte, krachtige elevatorpitch zouden moeten kunnen hebben. Zodat je altijd en overal, van verjaardag tot aan voetbalveld, kunt vertellen wie jij bent en wat je te bieden hebt."

Zoektermen

De workshops zijn onderdeel van de Digitale Werkplaats. Dat is een initiatief van Google om Nederlandse startende ondernemers vooruit te helpen. "In Nederland kunnen we goed een bedrijf starten, maar doorgroeien blijft lastig. We lopen achter ten opzichte van andere landen. Daar willen wij als bedrijf bij helpen door kennis aan te bieden over bijvoorbeeld financiering en online marketing," zegt Cindy Penders van Google. Ze hoopt dat mensen weer inspiratie krijgen om online meer aan de slag te gaan, de website te optimaliseren en ook hoe de groei mogelijk kan worden gefinancierd. Penders: "Het is belangrijk dat je zelf de goede zoektermen leert gebruiken zodat je de mensen naar je site krijgt die specifiek jouw product willen. Deze dag moet helpen de ondernemers daar meer inzicht in te geven."

Vindbaar zijn is belangrijk

Een van de ondernemers is Tine Bosch uit Leeuwarden. Zijn runt de website www.giftgoodies.nl. “Het grootste deel van onze inkomsten komen van de website. Het is dus belangrijk dat mensen ons kunnen vinden en dat ze ons interessant vinden en blijven vinden en dan uiteindelijk toch kopen.” Ze heeft al snel door dat ze de website om sommige plaatsen moet verbeteren. Tine Bosch: “Het is online en dat betekent ook dat je niet kan stilstaan. Het gaat altijd door.”

(advertinsje)