Abonnementhouders OV niet blij met verschillen vervoerders

Yntsjekke OV-chipkaart
Houders van een abonnement voor het openbaar vervoer ergeren zich aan het verschil in boetes die ze moeten betalen als ze vergeten in te checken. Dat blijkt uit een rapportage van het OV Loket over het derde kwartaal van 2016.
Bij Arriva moeten reizigers, met bijvoorbeeld een maandabonnement, die vergeten in te checken een boete betalen. En dat terwijl de conducteur kan zien dat ze voor een maand hebben betaald. Reizigers met een abonnement die het inchecken bij de NS vergeten, krijgen geen boete.
Ook de coulanceregeling, de regeling om de boete kwijt te schelden, is bij alle openbare vervoerders anders. Bij Arriva kunnen mensen met een jaarabonnement drie keer hun boete terugkrijgen, reizigers met een kwartaalabonnement twee keer en studenten en anderen met een maandabonnement eens per jaar.
Deze informatie is goed te vinden op de website van Arriva. Op de website van Qbuzz en Connexxion is er niets over te vinden. Het OV Loket pleit voor één duidelijk beleid en geeft de NS als voorbeeld.