Friezen zijn gek op chocoladeletters

16 nov 2016 - 10:58
  • Gideon Santman fan Le Bonbon yn Gytsjerk

Sinterklaas is nog maar net in het land, maar toch heeft een op de drie Nederlanders al een chocoladeletter opgegeten. Uit onderzoek van de HEMA blijkt dat Friezen koploper zijn als het gaat om het kopen van het zoete snoepgoed. Daarbij maakt het niet uit wat voor letter dat is.

Dat hoeft dus niet beslist de beginletter van de voornaam te zijn. Sterker nog: mensen kopen liever een grote letter, zoals de S, A en H, omdat ze denken dat er meer chocolade in zit. Maar volgens de producent zit in elke letter evenveel gram.

Naast de bekende smaken als melk, hazelnoot-melk, puur en wit, staat ook de ontwikkeling bij chocoladeletters niet stil. Nieuw dit jaar is de trendsmaak melkchocolade met caramel-zeezout.

Le Bonbon

Bij chocolaterie Le Bonbon in Gytsjerk zijn niet alle chocoladeletters even zwaar. "We maken alles zelf, dus elke letter is anders bij ons" vertelt Gideon Santman van Le Bonbon. "Een M is natuurlijk groter maar bij de Hema is die letter vaak dunner om toch elke letter hetzelfde gewicht te geven. Wij doen bij de letter I vaak twee letters in een doos, dan lijkt het wat meer." Het valt Gideon Santman op dat hij veel letters J verkoopt. "Blijkbaar beginnen veel Friese namen met een J. Maar de M blijft traditioneel populair, vroeger was dat ook vaak de M voor moeder. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de vorm van een banketletter. Zelf hou ik erg van een letter met pralinévulling."

Trefwoorden: 
Sinterklaas chocoladeletters
(advertinsje)