Kramer: "Aanbesteding van spoor wordt een succes"

21 okt 2016 - 16:19
  • Deputearre Johannes Kramer

Gedeputeerde Johannes Kramer heeft er alle vertrouwen in dat met een aanbesteding van het regionale treintraject het optimale uit de markt wordt gehaald. Toch zit er volgens de gedeputeerde wel een gok-element in.

"Het treinverkeer wordt op de markt gezet en dan is het de vraag hoeveel bedrijven het aandurven om voor de prijs van de provincie met een voorstel te komen."

Aanbesteding

Het regionale treinverkeer in Friesland bestaat uit de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen en Leeuwarden-Stavoren waar Arriva nu rijdt. Begin 2017 zal er een aanbesteing van de regionale treintrajecten komen voor de periode 2020-2034. Friesland houdt de aanbesteding in samenwerking met provincie Groningen en de Duitse deelstaat Nedersaksen. 

Concurrentie voor het treinverkeer

De provincie heeft er bij het rijk op aangestuurd dat de NS ook inschrijft op het rijden op het regionale spoor. Het is nog niet zeker of de NS dat ook wil doen. De NS concentreert zich tot 2019 op het verbeteren van het landelijke spoornet en heeft mogelijk pas daarna de handen vrij om ook regionaal weer wat te betekenen. De NS lijkt daardoor dus niet op tijd om aan de aanbesteding van 2017 mee te doen. 

Om concurrentie met Arriva te creëren, is de provincie niet alleen van de NS afhankelijk. De aanbesteding van het regionale treinvervoer zal in heel Europa te zien zijn en dat moet ervoor zorgen dat veel buitenlandse bedrijven er op inschrijven. Volgens gedeputeerde Kramer is het ook van belang dat zoveel mogelijk partijen dat doen. "Partijen komen dan met betere biedingen en dat betekent een hoger voorzieningsniveau voor de reiziger."

(advertinsje)