Kapconstructie station gevaarlijk en in slechte staat

De gietijzeren kap-constructies boven de Leeuwarder treinperrons 1,2 en 3 moeten binnen korte tijd worden vervangen, omdat ze van binnenuit aangetast zijn. Dat laat ProRail weten. De spoorbeheerder wil volgende week al beginnen met het weghalen en vervangen van de bestaande kappen, die met harde wind mogelijk een gevaar zijn. Het gaat voor nu alleen om de kleinere kappen boven de perrons. De grote monumentale constructie van de stationshal kan gewoon onderhouden worden en blijven staan.
Maatregelen
Onderzoek laat zien dat zeer harde wind op dit moment een risico kan zijn voor de kappen. Daarom wordt haast gemaakt met het vervangen van de constructie. Zoals het weer nu verloopt is er volgens ProRail geen probleem, al worden de weersvoorspellingen op de voet gevolgd. Mocht er toch sprake zijn van extreem weer, dan worden speciale maatregelen genomen. Hierbij kan dan gedacht worden aan afzettingen, of in een extreem geval het ontruimen van de perrons.
Tijdelijke kappen
Om ervoor te zorgen dat de reiziger niet vol in de wind en in de regen komt te staan worden er tijdelijke voorzieningen op de perrons gebouwd, al is het echter nog niet duidelijk wanneer deze tijdelijke kappen geplaatst kunnen worden. De problemen met de kappen kwamen aan het licht na regulier onderhoudswerk. Bij de voorbereidingen daarvoor bleek dat de kappen meer onderhoud nodig hadden. De houten fundering sluit niet meer aan op de gietijzeren zuilen die erop staan. De zuilen zelf hebben tientallen jaren dienst gedaan als afvoer voor regenwater.
De kappen hebben geen beschermde status, maar ProRail wil toch bekijken of er een renovatie mogelijk is. Mogelijk is nieuwbouw beter dan renoveren, maar ook dan moet er een moeizaam proces worden doorgelopen om de uitstraling van het station te behouden, zo zegt ProRail.