Vijf maatschappelijke projecten willen gemeenschapssteun

Vijf maatschappelijke projecten uit de gemeente Leeuwarden zullen binnenkort los met een crowdfundingscampagne. Het gaat om een hiphopfestival in Leeuwarden, de Samenloop voor Hoop, een multiculturele keuken in de Oldegalileën, de historische Zetzema-vloot in Grou en om een skatepark, ook in Grou.
De vijf projecten hadden woensdag hun tweede trainingsavond van Crowdfunding Fryslân en konden daar presentaties oefenen en aanscherpen. Ook kregen ze verschillende praktische adviezen van crowdfunding-trainer Tim Aarts.
Die adviseerde hen om de lat niet te hoog te leggen als het gaat om het geldbedrag en ook om goed de denken om de tegenprestatie die je de geldschieters kunt bieden.
Hoge ambities
De ambities bij de vijf projecten liggen wel hoog. Samenloop voor Hoop Leeuwarden is op zoek naar 10.000 euro voor de organisatie van de eerste Samenloop in Leeuwarden in juni van 2017. Het Leeuwarder collectief wil 15.000 euro binnen halen voor het allereerste Leeuwarder hiphop-festival, ook volgend jaar. De Stichting Mahatma Gandhi van de Hindoestaanse gemeenschap gaat op zoek naar 20.000 euro voor een multiculturele keuken in de Leeuwarder Oldegalileën. Er werden ook twee Grouster projecten gepresenteerd: het play- en skatecourt Grou wil 15.000 euro ophalen als bijdragen aan een skatepark in sportpark Meinga. Zoiets moet er spoedig komen, want voor jeugd is er nu geen donder te beleven in Grou, zeggen de initiatiefnemers. Een heel ander Grouster project is het bijeenbrengen van de historische Zetzema zeilschepen voor de verhuur aan bijzondere doelgroepen. Dit project is op zoek naar 10.000 euro voor het nodige onderhoud aan de boten.
Kansrijke projecten
Trainer Tim Aarts vindt alle vijf projecten kansrijk, al verwacht hij niet dat ze allemaal tegelijkertijd zullen beginnen. Sommige hebben waarschijnlijk nog een paar weken nodig voor verdere voorbereidingen. Het gaat er bij de crowdfunding volgens Aarts vooral om het bekend maken van de projecten en ook om te bewijzen dat er draagvlak en belangstelling voor is. De crowdfundingscampagne mag niet langer duren dan zes weken. Het is daarbij ook van belang om uit te gaan van een realistisch doel. Je kunt beter succesvol zijn met een wat lager bedrag dan een campagne laten mislukken, zo zegt hij. De campagnes worden door onder andere het Mienskipsfonds en het Leeuwarder Ondernemersfonds. Dei zullen kijken welke van de maatschappelijke doelen zij zullen steunen.