Metingen bij vliegbasis geven goed beeld van geluidsoverlast

Een duidelijk beeld krijgen van het geluid dat de vliegtuigen van vliegbasis Leeuwarden maken. Dat wilde Waling Dijkstra uit Jelsum. Hij woont onder de aanvliegroute van de vliegbasis. Afgelopen voorjaar huurde hij de Antea Group in. In samenwerking met technologiebedrijf INCAS3 heeft dat bedrijf een systeem ontwikkeld om de geluidsbelasting van vliegtuigen in beeld te brengen. Nu gebeurt dat aan de hand van rekenmodellen.
Om het geluid te meten heeft de Antea Group een tijdje meetapparatuur in de tuin van Dijkstra gestaan. Het toestel werd ook op de foto gezet.
Geluid van de nieuwe F35 meten
Dijkstra wil zo duidelijk krijgen wat de echte invloed is van het geluid van vliegtuigen op de omgeving. Hij wil ook aantonen dat het mogelijk is om met nieuwe technieken de geluidsbelasting objectief in kaart te brengen. Dat is van belang om het verschil te meten met de F35 (JSF), het nieuwe toestel van de luchtmacht. Die komt dit voorjaar naar de vliegbasis Leeuwarden voor zogenoemde 'belevingsvluchten'. Dat zijn vluchten om de bewoners te laten wennen aan het geluid van de nieuwe F35. Dijkstra wil dan weer meten om duidelijk te krijgen of het toestel echt meer lawaai maakt als de F16 van nu. Volgens hem gaan mensen er nu vanuit dat de geluidsoverlast toe zal nemen, maar daar is nog geen bewijs voor. Het kan ook zo zijn dat Defensie nog niet op de maximale geluidoverlast zit.
Verschil in geluidsniveau
Het is de onderzoekers gelukt om een duidelijke geluidsprint te maken van de F16. Volgens Dirkjan Krijnders van INCAS3 is dat nog niet eerder gedaan. "Wat we nu gedaan hebben is het maken van een nul-meting. We hebben al het andere geluid van brommers en motoren eruit kunnen filteren. Dan hou je een uniek profiel over van de F16." Een conclusie wil Krijnders nog niet trekken: "Dat kan ook niet. We hebben nog maar één deel van het onderzoek gedaan. Conclusies kun je trekken na het bezoek van de F35 aan de vliegbasis Leeuwarden." Krijnders deed wel een opvallende ontdekking: "Er zit veel spreiding in het geluidsniveau van de F16's. Een verschil van 30 decibel tussen de zachtste en luidste toestellen die overkwamen. Ik had gedacht dat dat verschil veel kleiner zou zijn." Ook stelt hij dat het voor mensen moeilijk is om het verschil in geluidsniveau te onderscheiden.
Geluidsmeetnet
Het NLR, het Nationaal Lucht en Ruimtevaartlaboratorium en het RIVM hebben pas geleden een advies gegeven om een permanent geluidsmeetnet aan te leggen om de vliegvelden van Leeuwarden en Vonkel. Volgens de beide instanties geeft het meetnet duidelijkheid over het geluid van de F35. Minister Hennis van Defensie heeft de adviezen overgenomen.
Een woordvoerder van de Luchtmacht laat weten het onderzoek interessant te vinden. Hij stelt dat de vliegbasis zich moet houden aan de wet- en regelgeving in Nederland en dat ook doet.