Súdwest-Fryslân heeft minste schoolverlaters van Nederland

10 sep 2015 - 13:13

Kinderen uit het zuidwesten van Fryslân halen vaker hun diploma dan leerlingen uit de rest van het land. Het aantal schoolverlaters zonder diploma is de afgelopen drie jaar gezakt van zo'n 260 naar 170, ruwweg 1.3 procent. Het zuidwesten, de gemeenten Súdwest-Fryslân en De Fryske Marren, zit daarmee ver onder het landelijk gemiddelde van 1.9 procent. Om dat percentage nog verder omlaag te krijgen hebben het Rijk, de gemeente Súdwest-Fryslân en de betrokken scholen de afspraken vernieuwd.

Het gaat dan om zaken over hoe je de kinderen het beste in de gaten kunt houden. Als je bekend bent met de problemen die leerlingen thuis hebben, kan je erop inspelen. Door met leerlingen te praten en ze hulp aan te bieden is de kans groot dat ze gewoon hun opleiding afmaken.

Aanpak De Friese Poort Sneek
Op scholengemeenschap De Friese Poort met 2.800 leerlingen zien ze de resultaten. Door een aantal slimme maatregelen kunnen ze leerlingen goed in de gaten houden. Zo zit de lerarenkamer naast de hoofdingang en kan zo in de gaten gehouden worden wie wel en niet op school zijn. Ook hebben alle opleidingen binnen het gebouw een eigen kleur. Ook al is het gebouw groot, voor het gevoel lijkt het klein.

Dat zegt ook eersteklasser Sylven van Beek. De Friese Poort is al zijn derde school. Eerst zat hij een tijd op een school in Arnhem, later in Rotterdam. Hij was daar een van de tienduizend leerlingen. In Sneek heeft hij dat gevoel niet. ''Leraren begrijpen mij hier. Veel sneller. Meestal lijkt een grote school op een massaproductie bedrijf. Hier lijkt het of de school veel kleiner is. De docenten zijn opener. Ik voel me hier thuis."

Sleutel tot succes
Dat is precies het doel van Marten Jager. Hij is docent rekenen en houdt zich binnen De Friese Poort Sneek bezig met 'vsv'ers', de 'voortijdig schoolverlaters'. Volgens hem is goed contact met de leerling en de ouders de sleutel tot succes. ''Vooral de ouders zijn belangrijk. Die moeten betrokken zijn bij hun kinderen.'' Die passie wordt ook verwacht van het personeel. ''De betrokkenheid van het personeel is van groot belang. Mensen moeten niet alleen voor het geld voor de klas staan.''

Landelijk voorbeeld
De cijfers over het voorkomen van uitval zijn natuurlijk mooi. Maar Jager weet dat het moet worden genuanceerd: ''Wij hebben een volledig andere leerlingenpopulatie dan in de Randstad. Hier zijn veel minder allochtone leerlingen. De problemen die scholen in bijvoorbeeld Rotterdam hebben, kennen wij niet.'' Toch denkt Marten Jager dat de grote ROC's nog een hoop kunnen leren van de Friese aanpak. Door in grote scholen kleinschaliger te werken en ook de kinderen rechtstreeks aan te spreken kun je een hoop problemen voorkomen en leerlingen op school houden.

Het Ministerie van Onderwijs onderschrijft dat. Vanuit het ministerie worden scholen gestimuleerd om naar Fryslân te komen en daar te kijken hoe de problemen worden aangepakt.

Deel dit bericht op:
(advertinsje)