Fatale aanvaring roept vragen op, maar ook branche zelf wacht onderzoek af

Op de veerboot tussen Harlingen en Terschelling © ANP
De snelboot van Doeksen en watertaxi Stormloper kwamen afgelopen vrijdag met elkaar in aanvaring. Daarbij kwamen twee mensen om het leven en er worden ook nog twee vermist. Het fatale ongeluk roept veel vragen op, maar daar zijn ook in de sector zelf nog geen antwoorden op.
Jelle Bos is van Bos Marine Services, onder andere van de watertaxi naar Schiermonnikoog. Bos legt uit waar een schipper van een watertaxi aan moet voldoen. "Op dit moment moet een watertaxischipper volgens de wet een groot vaarbewijs hebben."
Een schipper moet daar niet alleen theorie voor leren, maar moet ook ervaring hebben. "Een combinatie van vaardigheden in praktijk en theorie. Naast deze wettelijke verplichtingen leiden we onze mensen buitengewoon goed op. Er wordt gewezen op knelpunten in de vaarroutes. Dat gebeurt niet alleen bij kleinere particuliere bedrijven, maar ook bij de grotere spelers zoals Doeksen."

Reddingsvesten juist gevaarlijk

Reddingsvesten zijn niet verplicht in een watertaxi, maar daar zit een gedachte achter. "Dat zorgt voor een onveilige situatie op een schip. In een schip een reddingsvest dragen is juist gevaarlijk, want mocht een schip kapseizen of water maken, dan is het erg lastig om een schip te verlaten met een reddingsvest aan", zo legt Bos uit.
Jelle Bos van Bos Marine Services
Het ongeluk in het Schuitegat heeft veel losgemaakt in de branche, vertelt Bos. "Ik moet zeggen dat wij als bergingsbedrijf dat ook watertaxi's uitvoert enorm aangeslagen zijn. Het is echt vreselijk wat er gebeurd is."
Dat komt ook mede door de aard van het taxivervoer, geeft Bos aan. "De passagiers die wij meenemen zijn voor het merendeel ook beroepsvervoer. Brandweerlieden, ambulancemensen, bouwvakkers. Je zit dicht bij elkaar, je hebt persoonlijk contact en ziet dezelfde mensen vaak meerdere malen per week."
Bos durft niet te zeggen hoe de aanvaring precies kon gebeuren. "Het is een smal vaarwater", zegt hij wel. "Maar wat de aanleiding is, zal onderzoek moeten uitwijzen. Daar kijken wij ook allemaal naar. Misschien is er wel iets heel erg goed gedaan, waardoor het aantal slachtoffers beperkt is. Dat weten we simpelweg niet."

Radarzichtbaarheid

Peter Geijsel, schipper en docent aan de Maritieme Academie in Harlingen, durft net als Bos niets te zeggen over de oorzaak van het fatale ongeluk op de Waddenzee. Maar hij kan wel uitleggen hoe het met de zichtbaarheid van de boten werkt.
Het was nog donker toen de twee boten elkaar tegenkwamen, maar voor de Tiger is een radar aan boord wel verplicht. "Zo'n snel schip moet uitgerust zijn met een radar. Dat mag niet varen zonder", legt Geijsel uit.
De Stormloper had waarschijnlijk ook een radar. "Maar zoals het op die ochtend was, is het niet verplicht om met radar te varen."
Schipper en docent Peter Geijsel
Met een scanner worden signalen verstuurd. "Als er ergens een reflectie is en het ergens tegenaan botst, zal die radar die informatie verwerken en dat op een scherm zichtbaar maken."
Daar kan altijd nog wat vertraging op zitten. "Dat hangt ervan af hoe snel de scanner ronddraait. De Tiger is een snel schip, daar draait de scanner sneller en daar wordt ook vaker het beeld ververst."
Als een schip bijvoorbeeld van kunststof is, kan de reflectie minder zijn. "Maar vaak zijn ze dan wel uitgerust met een radarreflector. Die zorgt ervoor dat er dan wel wat te zien is op de radar."