Buschauffeurs staken deze week drie dagen, touringcars naar Zwolle rijden wel

In Juni werd er ook al gestaakt door chauffeurs © ANP
Buschauffeurs in het streekvervoer leggen van woensdag tot en met vrijdag het werk neer. Daar roept vakbond FNV althans toe op. De vakbond eist een fatsoenlijke cao en voert actie tegen het uitkleden van het openbaar vervoer.
Ondanks eerdere stakingen zijn chauffeurs en werkgevers nog niet nader tot elkaar gekomen, geeft FNV aan. "Ze steken gewoon hun middelvinger op naar hun eigen personeel", zei FNV-bestuurder Marijn van der Graaf eerder.
Het conflict speelt al maanden. Maar omdat vakbond CNV de huidige cao wél heeft getekend, geldt de cao wel. FNV wil betere afspraken om werkdruk te verminderen en inflatie te compenseren. De chauffeurs eisen onder andere tien procent loonsverhoging.

Bussen naar Zwolle rijden wel

De staking valt samen met het uitvallen van alle treinen tussen Heerenveen en Meppel, tussen 15 en 23 oktober. Maar de bussen die als vervanging van de treinen zijn ingepland, rijden wel gewoon.
"Dat gaat wel door, want het zijn touringcars die dat vervangend vervoer verzorgen. Zij vallen onder een andere cao. Het werk wordt niet gedaan door de reguliere lijnbussen, die onder het ov-cao vallen", zo legt bestuurder Edwin Kuiper van FNV Streekvervoer uit.

Meer loon, betere arbeidsvoorwaarden

Volgens Kuiper zijn de stakingen in het streekvervoer wel nodig. "De cao die in februari is afgesproken, geeft een loonsverhoging van twee procent en een kleine bonus aan. Maar er wordt met geen woord gerept over werkdruk verlagende maatregelen en er worden geen goede arbeidsvoorwaarden afgesproken."
Een bus van Arriva © Omrop Fryslân, Sian Wierda
Met goede arbeidsvoorwaarden is de kans ook groter op meer nieuwe instroom van chauffeurs. "Het chagrijn is vrij groot. De werkdruk en het ziekteverzuim zijn hoog, men is er wel klaar mee." Kuiper voorspelt daarom een grote bereidheid om te staken.

Kwaliteit Fries openbaar vervoer

FNV vindt ook dat de kwaliteit van het streekvervoer terugloopt. "Met name in plattelandsprovincies zoals Fryslân gaat de kwaliteit van het openbaar vervoer enorm achteruit. In Fryslân is het heel zichtbaar: er worden dorpen afgesneden van openbaar vervoer, bussen komen niet opdagen, passagiers kunnen niet in volle bussen terecht, er zijn krappe dienstregelingen."
De vakbond zal daar ook met de provincie Fryslân over in gesprek, die de opdrachtgever is. "We zijn daar druk mee bezig, we hebben ook contact met politici. De aanbesteding voor 2024 gaat nu lopen, dus er zijn ook inspraakmogelijkheden. We zitten er kort op en laten graag van ons horen."