Bittere pil voor Smallingerland: meerderheid Staten niet voor vaarweg naar Drachten

Wethouder Maria le Roy van Smallingerland is teleurgesteld © Omrop Fryslân
Er komt definitief geen grote vaarweg door De Hege Warren naar Drachten. In Provinciale Staten is geen meerderheid voor de aanleg van een brede vaarweg die geschikt is voor klasse-V schepen. Een teleurstelling voor gemeente Smallingerland.
De vaarweg zou zo breed moeten worden dat die geschikt is voor de grootste binnenvaartschepen. De route loopt van het Prinses Margrietkanaal, door De Hege Warren tot achter De Veenhoop naar het Drachtster industriegebied. Maar er zijn veel bezwaren tegen de route, met name omdat de gevolgen voor de natuur groot zijn.
Een meerderheid van de Staten vindt dat er 'geen nut en noodzaak' is om miljoenen uit te geven voor een brede vaarweg naar de haven van Drachten.
Meerderheid Provinciale Staten niet voor vaarweg naar Drachten
Klasse V-vrachtschepen kunnen nu een ontheffing krijgen om naar Drachten te varen. Het afgelopen jaar hebben slechts zeven schepen van zo'n ontheffing gebruik gemaakt. Dat is te weinig om een nieuwe vaarweg aan te leggen, vinden de meeste partijen.

"Bittere teleurstelling"

Havenwethouder Maria le Roy zat vooraan op de publieke tribune. Ze vindt het besluit van Provinciale Staten een gemiste kans. "Het is een bittere teleurstelling. Ook wat er gezegd wordt over de economische potentie van de haven van Drachten. We hadden het wel ingeschat, maar toch hoop je tegen beter weten in dat er wat genuanceerder wordt gesproken.

Vestigingsklimaat

Le Roy heeft grote zorgen over het vestigingsklimaat van Drachten. "Ik maak mij zorgen over het imago van onze provincie." De industrie zit er nu eenmaal en er is plaats voor nieuwe bedrijven, zegt de wethouder. "Dus je moet ook nadenken over de toekomst van vaarwegen."
© Omrop Fryslân
Voor groener transport is het nodig om meer over het water te vervoeren en minder in vervuilende vrachtwagens. Als je dat wil, moeten er wel kanalen liggen met genoeg capaciteit.
"Het is voor de toekomst van belang dat we zwaar transport over water de ruimte geven. Ook in de transitie naar duurzame brandstoffen. In een waterrijke provincie als de onze zou daar veel aandacht voor moeten zijn", zegt Le Roy.

CDA ziet nut en noodzaak nu niet

Eerder liet het CDA nog weten er nog eens naar te willen zien, maar nu keert de partij zich toch tegen de vaarweg. Het CDA ziet voor de langere termijn wel wat in een nieuwe vaarweg, maar vindt die nú niet nodig.
CDA-Statenlid Anton Meijerman © Omrop Fryslân
"Dat is ook duidelijk dat de ondernemers en de wethouder van Smallingerland duidelijkheid hebben aangegeven. Nu niet. De nut en noodzaak zijn nu niet aanwezig", zegt CDA-Statenlid Anton Meijerman.

"Historische fout"

Onafhankelijk Statenlid Grite Wymenga ziet er anders tegenaan: ze noemt het een 'historische fout.' Ze vindt dat er pas na de planfase tot 2024 een echt besluit moet worden genomen. "Ik begrijp ook niet waarom mijn collega-Statenleden zo bang zijn voor de planfase, want dan ligt alles nog open."
Onafhankelijk Statenlid Grite Wymenga © Omrop Fryslân
Wymenga vindt dat de Staten niet genoeg naar de lange termijn kijken. Zelf ziet ze graag een Fries havennetwerk. "De beroepsvaart naar Leeuwarden is flink gegroeid omdat er een containerterminal is gekomen. Zo moet je soms ook vooruitkijken."

Verkiezingen

Wethouder Le Roy wijst erop dat er na de Statenverkiezingen van volgend jaar een nieuw provinciebestuur is en dat is zaak te laten zien dat de haven van Drachten toekomst heeft. Als Nederland en Fryslân werk willen maken van het plan om meer vervoer over het water te doen, dan komt die discussie over een brede vaarweg naar Drachten mogelijk weer terug.