Maatregelen bij MSC tegen risico op containerverlies

De MSC Zoe in januari 2019, nadat er containers overboord waren geslagen © ANP
Rederij MSC neemt maatregelen om het risico van containerverlies op zee te verminderen. Het bedrijf is van plan een nieuw systeem te installeren op honderd van zijn containerschepen, dat het risico van containerverlies kan minimaliseren.
Het gaat om een systeem dat kapiteins kan helpen om de risico's van zijdelingse golven beter in te schatten.
MSC is het eerste bedrijf dat dit systeem gaat gebruiken. Het is de rederij van de Zoe, die in januari 2019 boven de Waddeneilanden 345 containers verloor.
© Onderzoeksraad voor Veiligheid/RTV Noord
Door een database kan het nieuwe systeem een risicoprofiel maken voor het schip, op basis van koers, snelheid, lading en omgevingsfactoren.
"De factoren die het rollen van risico's kunnen veroorzaken, kunnen heel moeilijk zijn om te voorspellen", zegt Jan-Olaf Probst van DNV, het bedrijf dat het nieuwe systeem heeft ontwikkeld. "Met dit systeem willen we kapiteins en bemanningen een duidelijk beeld geven van die risico's."
De Anti-Roll Assist kan ook worden gebruikt om een andere route te vinden voor het schip, die minder risico met zich meebrengt.