Traditie met paardenreddingsboot bij Oosterend kan weer, al is het op het nippertje

© Stichting Museumreddingboot Terschelling
De traditie op Terschelling ging bijna verloren, maar door donaties gaat het donderdagavond toch weer door. Paarden brengen de roeireddingsboot Secretaris Schumacher uit 1900 weer het water in.
De lancering vindt plaats bij de strandovergang van Oosterend. Daar was vroeger een reddingsstation. Terschelling is één van de laatste locaties waar nog gedemonstreerd wordt hoe een roeireddingsboot met paarden in zee wordt gebracht.
Voorzitter Martinus Kosters van Stichting Museumreddingboot Terschelling is blij dat het überhaupt weer kan. "Gedurende corona hebben we toch twee jaren niets kunnen doen. Nu kunnen we weer beginnen."

Trekpaarden gezocht

Toch had dat wel heel wat voeten in de aarde. "Helaas zijn een aantal van de paarden die altijd beschikbaar waren overleden of te oud geworden. We moesten op zoek naar nieuwe paarden: dat was een gigantisch probleem. Want er zijn wel veel paarden op Terschelling, maar betrekkelijk weinig trekpaarden die vooral ook in spannen hebben gewerkt."
Dat het uiteindelijk toch is gelukt om genoeg paarden te krijgen is voor Kosters een grote opluchting. Maar daarmee is de toekomst van de traditie nog lang niet gegarandeerd, vertelt Kosters.

Redding door een gift

"De kosten zijn vrij aanzienlijk en we moeten ieder jaar weer een bedeltocht maken. Dit jaar was er een grote sponsor die ons geholpen heeft bij de restauratie van de reddingsboot Brandaris. Dat zijn paardenliefhebbers die heel onverwacht een grote donatie doen, waardoor we de zaak alsnog sluitend konden krijgen", legt hij uit.
Daarom is de stichting naar de gemeente Terschelling gestapt, om te vragen of zij bereid zijn om een deel van de kosten voor de langere termijn op zich te nemen. "Want collecteren en sponsoring op een eiland als Terschelling is bijna onbegonnen werk, het vraagt heel wat voordat je 15.000 euro bij elkaar hebt. Want we doen het ieder jaar weer opnieuw."

Genoeg vrijwilligers

Er worden maar vier keer per jaar demonstraties gegeven. "Want de mensen die het moeten verzorgen hebben het allemaal druk in het toeristenseizoen. We hebben een kleine 80 mensen nodig. Niet alleen in verband met de paarden en roeiers, maar ook beveiliging, EHBO, KNRM en andere functies. Van vrijwilligers zijn er genoeg, dat is het probleem niet."
Martinus Kosters, voorzitter van Stichting Museumreddingboot Terschelling
Kosters hoopt dat het weer donderdagavond wat meewerkt. "We doen het op het Noordzeestrand, dat is tamelijk vlak. We moeten een plek hebben waar niet te veel kuilen zitten, zodat de paarden die de boot in zee moeten trekken niet plotseling wegzakken. Dat verkennen we 's ochtends vroeg."
Als de branding te zwaar is, dan is het risico te groot. " Dan gaan we tot het water en dan neemt de reddingsboot Frans Hogewind van Paal 8 de natte demonstratie over. We hebben heel veel ervaren roeiers, maar we willen geen risico lopen dat de boot bij terugkomst naar het strand zou kunnen omslaan."
De Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij stationeerde reddingsboot Nr. 13 op Terschelling. De reddingsboot was 8,5 meter lang en moest door tien man worden geroeid. De boot stond in een schuur aan de haven, waar tegenwoordig de veerboten aankomen.
Er bleven niet veel exemplaren over van de roeireddingsboten, maar in 2005 werd een zusterschip gevonden, aangekocht en naar Terschelling gehaald. Het was het tweede project voor de Stichting Behoud Oudste Motorreddingsboot ter Wereld uit 2003, die later Stichting Museumreddingsboot Terschelling zou worden.