Laatste dag met directe aansluiting tussen bus en trein in De Westereen

Lijnbus 62 maakt vandaag zijn laatste ronde over de Noorderstationsstraat in De Westereen. Het dorp verliest daarmee de directe aansluiting tussen trein en bus.
Wie wil overstappen van de trein op de bus (of andersom), moet nu twee kilometer lopen:
Het is het gevolg van een besluit van de provincie op de route te 'strekken': dat betekent dat de busroute wel blijft bestaan, maar dat sommige haltes vervallen. "Spijtig, maar het is niet anders", zegt Tjipke Postma van dorpsbelang.
Het dorpsbelang van De Westereen heeft zich de afgelopen maanden hard ingezet om de bushalte, de enige in de buurt van het treinstation, te behouden. "Wij hebben gesprekken gehad met de provincie, met de gedeputeerde (Avine Fokkens, red.). Samen met de gemeente hebben we actie ondernomen", vertelt Postma.
Tjipke Postma © RTV NOF
In de gesprekken gaf de provincie volgens Postma de indruk dat er nog mogelijkheden waren, maar het plan was al definitief: de halte verdwijnt.

Nu twee kilometer lopen

Het betekent dat mensen uit omliggende dorpen die altijd in De Westereen uit de bus stapten om de trein te pakken (en andersom), nu binnenkort twee kilometer moeten lopen. De halte die nu het dichtstbij is, ligt aan de Voorstraat. Aan de andere kant van het dorp.

Buiten de stad evengoed recht op goede verbinding

Het onderwerp haalde de landelijke politiek: Kamerlid Habtamu de Hoop (PvdA) vindt dat de verantwoordelijke staatssecretaris snel met een onderzoek moet komen naar de gevolgen van het schrappen van buslijnen en bushaltes op het platteland.
Habtamu de Hoop (PvdA) © ANP
Volgens De Hoop staat de situatie in De Westereen symbool voor veel regionale verbindingen die verdwijnen. "Mensen die buiten de stad wonen hebben evengoed recht op goede verbindingen", zei het Friese Kamerlid.
Als je wilde overstappen, moest je of heel hard lopen of een halfuur wachten. Dat is niet logisch.
Tjipke Postma (dorpsbelang De Westereen)
Sommige argumenten die wel gebruikt werden om de halte te behouden, deugden niet. Postma: "In eerste instantie werd gezegd dat het een hele drukke halte was, die in de top 15 van Fryslân zat qua overstappers. Maar dat bleek een 'broodje-aapverhaal'. De halte staat rond plek 250."
Dat heeft er mogelijk mee te maken dat de aansluiting tussen de treinen en de bus lang niet optimaal was. "Als je wilde overstappen, moest je of heel hard lopen of een halfuur wachten. Dat is niet logisch."

Meer bushaltes verdwijnen

De bushalte bij het treinstation is niet de enige die verdwijnt uit het dorp. Die aan de Schoolstraat, Kerkstraat en De Greiden vervallen ook. Daar heeft het dorpsbelang geen problemen mee, want dat past in het plan om minder zwaar verkeer door het centrum van het dorp te laten rijden.
Er komen wel twee nieuwe haltes met fietsenrekken, beide aan de Voorstraat: een voor de supermarkt en een vlak voor de rotonde.