QR-code voor toegang PC levert problemen op: "Wat een bureaucratie!"

Publiek dat op 4 augustus de 168ste PC op het Sjûkelân in Franeker bij wil wonen, moet bij de ingang een geldige QR-code laten zien. Het aanmaken van zo'n code is echter niet zomaar geregeld. Daarom konden mensen vrijdagmiddag voor hulp terecht bij een speciale helpdesk in het Kaatsmuseum.
QR-code voor toegang PC levert problemen op
Het coronavirus zorgt ervoor dat ook de PC niet aan maatregelen ontsnapt. Zo moet publiek dat bij de belangrijkste kaatswedstrijd van het jaar wil zijn volledig gevaccineerd, negatief getest of recent besmet met het virus zijn. Om dat aan te kunnen tonen, moeten mensen een QR-code aanmaken, maar dat is niet eenvoudig.

Geen smartphone

Carina Twerda van het Kaatsmuseum probeert een man te helpen die al jaren naar de PC gaat. "Onze generatie zit misschien de hele dag op zijn telefoon, maar dat doet natuurlijk niet iedereen. Dan is het gewoon lastig." De man heeft geen smartphone en ook geen DigiD, die nodig is voor het aanmaken van een code.
Wij hebben al gezegd: we zitten hier volgende week weer. Mensen moeten gewoon naar de PC kunnen.
Carina Twerda van het Kaatsmuseum in Franeker
© ANP
Het is zelfs zo moeilijk dat de mensen van de helpdesk het in één middag niet allemaal kunnen oplossen. "Wij hebben al gezegd: we zitten hier volgende week weer. We hebben meer tijd nodig. Mensen moeten gewoon naar de PC kunnen. Deze man mist geen kaatswedstrijd, dan zou het jammer zijn als hij niet naar de PC kan", zegt Twerda vastberaden.
Jan Bosgra van de PC ondervindt aan den lijve dat het niet eenvoudig is: "Om een papieren toegangsbewijs op te vragen, heb ik een helpdesk gebeld, maar die verwijst je door naar de GGD. De GGD verwijst mij door naar Buitenlandse Zaken en van Buitenlandse Zaken krijg ik te horen dat het tien dagen duurt."

Alternatief

Mocht het niet lukken met het aanvragen van een QR-code, dan is het alternatief dat mensen zich een dag van tevoren laten testen. "Dat is heel vervelend: de mensen hebben al twee prikken gehad, maar met een negatieve test kun je wel een code krijgen. Maar ja, voor een testafspraak heb je ook weer sms en alles nodig."
Een man heeft te doen met de mensen van de helpdesk: "Ik vind het zo sneu voor de mensen die alles voor ons moeten regelen. Het lukt hen al bijna niet. Wat een bureaucratie hebben wij in Nederland!"
Verslaggever Geert van Tuinen bij de PC-helpdesk in het Kaatsmuseum