Terschellinger festival Oerol viert 40-jarig jubileum vooral digitaal

11 jun 2021 - 07:01

Oerol viert het 40-jarige bestaan in rumoerige tijden zonder live publiek. Voor het tweede jaar op rij is het festival digitaal in verband met de coronacrisis. "Het past heel goed bij Oerol om te reageren op de tijd en flexibel te zijn en uitdagingen het hoofd te bieden", zegt Ira Judkovskaja, het tijdelijke hoofd programmering van Oerol.

Geen live publiek bij 40e editie van Oerol

Digitaal Oerol blijft

Het grote verschil met vorig jaar is dat alles ze toen overviel en nu hebben ze erop ingespeeld, legt Ira Judkovskaja uit. Er zijn nu speciale programmaonderdelen voor de digitale wereld ontwikkeld zoals de voorstelling van Nineties Productions.

"Ze hebben een hele online omgeving gebouwd waar ruimte is voor honderd mensen. Er is een foyer waar je moet wachten en je wordt een voor een het theater binnengelaten. De voorstelling wordt ook echt live gemaakt op Oerol. Verder kun je in de omgeving een café in om wat te drinken en zijn er ruimtes voor nagesprekken."

Het Imaginaire Eiland is geen vervanging van Oerol, maar een nieuw onderdeel dat ook in de toekomst deel uitmaakt van het festival. "De digitale wereld is een nieuwe locatie van Oerol. We hopen dat we volgende jaar naast het echte festival ook het digitale deel kunnen aanbieden en verder ontwikkelen, want we willen een zo inclusief mogelijk festival zijn."

Foto: Oerol

Ontwikkeling theatermakers

Oerol heeft zorgen over de ontwikkeling van makers en daarom krijgen ze de ruimte om naar het eiland te komen om ideeën te ontwikkelen of om voorstellingen te maken, ook al krijgt het publiek daar dit jaar minder van mee. "Er zijn steunpakketten en dat is geweldig, maar dat is alleen de financiële kant. Als je als kunstenaar niet maakt, dan ontwikkel je je niet. Als je nu al twee jaar achter elkaar niet op locatie kunt werken dan heb je de kans dat je volgend jaar een stap terug zet en dat willen we niet. Als mensen een kaartje voor het digitale Oerol kopen, steun je ook de ontwikkeling van de makers."

Eerbetoon aan Joop Mulder

Bij het festival wordt ook stilgestaan bij het overlijden van de grondlegger van Oerol, Joop Mulder. Het kunstwerk De streken van kunstenaar Marc van Vliet is teruggehaald naar Terschelling en wordt weer opgebouwd.

Het gaat over een dialoog tussen kunst en landschap. Het vormde de basis voor de Sense of Place-ideeën. Het was Mulder zijn droom om het een blijvende plaats aan de Waddenkust te geven. Het is de bedoeling dat het halverwege de Oerol-periode opengesteld wordt voor publiek.

Oerol - Foto: ANP

De eerste twintig jaar

In 1992 reconstrueerde Oerol-oprichter Joop Mulder voor Omrop Fryslân het ontstaan van het festival in het begin van de jaren '80. Hij was toen eigenaar van café De Stoep in Midsland: "Toen waren we hier bezig met allerlei activiteiten in het café en in 1982 is daar uiteindelijk het Oerol uit geboren. Beneden groeide het letterlijk uit de kroeg en we zijn de straat op gegaan."

In 1982 was de eerste editie van Oerol. Maar het werd steeds moeilijker om de begroting voor het festival sluitend te krijgen en Oerol hield er na de editie van 1993 mee op. In 1994 was er wel een ander festival op Terschelling van Joop Mulder: All along the lighttower, in het kader van het 400-jarig bestaan van de Brandaris. Hij wilde graag verder met Oerol, maar "het wordt toch allemaal een beetje krap, de sponsoring zit niet echt mee, het is moeilijk om hier het enthousiasme te vinden dat we ervoor gaan met z'n allen."

Maar datzelfde jaar brengen de ondernemers op Terschelling genoeg geld voor vijf nieuwe edities Oerol bij elkaar, met Joop Mulder als artistiek leider. De verkoop van paspoorten met toegang tot het festival moet die investering terugbetalen. De jaren daarna breidt Oerol uit met steeds meer locatietheater. In 1995 wordt het 'schuurtjestheater' geïntroduceerd: theatermakers moeten in een schuurtje in korte tijd een stuk maken met de minimale middelen die op de plek zelf beschikbaar zijn. Mulder wil Oerol neerzetten als een werkplaats, waar kunstenaars experimenteren en zich kunnen ontwikkelen.

Met het succesvoller worden van Oerol verdwijnt de vrijgevochten sfeer uit de jaren '80. Er komen steeds meer 'gewone' mensen op Oerol af en veel voorstellingen raken al vroeg uitverkocht. In 1998 staan er lange rijen voor de kaartverkoop en kun je niet meer op de bonnefooi op zoek naar een voorstelling.

De samenwerking met Tryater in 1999 leidt tot het grootschalige locatietheaterstuk Peer Gynt op het strand bij Oosterend. Daar komen lyrische reacties op. De naam van Oerol is dan definitief gevestigd.

De groei van Oerol in de jaren 1990:

Kijk voor meer Oerol uit het verleden bij het thema Oerol op Weromrop.

(Advertentie)
(Advertentie)