Zorgen om onbeveiligde spoorovergang Hindeloopen: "Ik houd iedere keer mijn hart vast"
Pas de onbeveiligde overgang aan de Schuilenburg in Hindeloopen zo snel mogelijk aan. Die oproep doen omwonenden van de overgang. Ze zijn erg geschrokken van het ongeluk in Boazum, waarbij twee mensen om het leven kwamen. De overgang in Hindeloopen wordt gebruikt door koeien en toeristen.
"Er moeten toeristen overheen om bij mijn accomodatie te komen", zegt Guido Furthmüller. "Je ziet niks en dat is levensgevaarlijk. Het ging al drie keer bijna fout hier. Ik houd altijd mijn hart vast."
Toeristen
"Kijk, je ziet pas goed of er een trein aankomt, als je al heel dichtbij het spoor staat", begint Furthmüller zijn verhaal terwijl hij naar de overgang wijst. De overgang ligt aan de achterkant van een melkveehouderij.
De trein raast dus elke dag over het erf van de boer. "De toeristen komen ook via die achterkant van de boerderij binnen", zegt Furthmüller. "Ze steken dan over bij de overgang van het spoor en komen op een doodlopende weg uit."
Drie aanrijdingen
De weg eindigt bij de groepsaccommodatie van Furthmüller. Het is een bijzondere constructie en dus wil hij dat alles wordt aangepast. "Maar dat willen we al sinds 2017. Zo lang lopen die gesprekken al, maar er wordt maar geen actie ondernomen. Het kalf moet eerst verdrinken voor de deksel op de put gaat."
Er is al drie keer een aanrijding geweest. "Maar dat liep altijd net goed af. Een postbode werd in zijn bak geraakt van zijn vrachtwagen. Dat valt dan mee, maar het kan veel erger."
Maar niet alleen toeristen moeten over de overgang bij Hindeloopen. De koeien van boer Sybren Bokma lopen ook twee keer per dag over de overgang. "Mijn weiland is aan de andere kant", begint Bokma zijn verhaal. "Ik wil eigenlijk dat er een tunnel komt, want dit is gevaarlijk voor de koeien en voor de mensen in de trein. Maar die tunnel kost klauwen met geld."
Puzzel
Naast dat is er nog een probleem, want als er wel slagbomen komen, dan mogen de koeien er niet meer overheen. Zo staat het in de wet. Dat kan voor ons niet, want mijn land ligt nou eenmaal aan de andere kant. Dus ze moeten wel over het spoort. Het is voor ProRail een hele puzzel. Ik ben benieuwd hoe we dit oplossen. Er liggen plannen dat alles voor 2023 aangepast moet worden, maar dat lijkt mij hier niet mogelijk."