Vakbond wil snelheid van treinen bij onbeveiligde overgangen fors omlaag

07 jun 2021 - 20:54

De snelheid op het spoor bij onbeveiligde overwegen moet drastisch omlaag. Daarvoor heeft FNV Spoor-bestuurder Henri Janssen vandaag in een spoedoverleg gepleit bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Tachtig kilometer per uur moet de maximale snelheid worden, vindt hij.

Salang't de oergongen net befeilige binne, moatte der oare maatregels komme, fynt it FNV:

Hoe kun je dodelijke ongelukken op onbeveiligde overwegen voorkomen? Die vraag staat weer centraal na het dodelijk ongeval bij Boazum, afgelopen zaterdag. Een echtpaar kwam daar met de auto onder de trein en overleefde het niet. De overgang bij Boazum wordt op den duur beveiligd, maar pas eind 2022.

"Het is het eerste wat we bespreken met de gasten", zegt Frans de Boer. Hij is eigenaar van de camping achter het spoor. "We wijzen de gasten erop dat de trein in de spits acht keer per uur langskomt. Dat ze dus goed moeten opletten."

De impact is hier heel groot. Iedereen was in shock.

Frans de Boer, eigenaar van de camping bij de spoorwegovergang in Boazum

De Boer is nog steeds erg onder de indruk van het ongeluk. Hij was als één van de eersten ter plaatse en had meteen door dat het om zijn gasten ging. "De impact is hier heel groot. Iedereen was ervan in shock. Het is niet te omschrijven eigenlijk."

Waarom niet eerder?

Al jaren dringt De Boer aan op de aanpak van de overgang. Er kwamen Andreaskruizen en hekken te staan. "Maar van ProRail, de spoorbeheerder, heb ik nooit iets gehoord. Ik hoorde van iemand uit het dorp dat de overgang beveiligd zou worden. Dat er overeenstemming was tussen de gemeente, provincie en spoorbeheerder."

Foto: Omrop Fryslân, Hayo Bootsma

Daar is De Boer blij mee, maar bij hem leeft één vraag: "Waarom kan dit niet meteen aangepakt worden? Zo moeilijk is dat niet, lijkt mij. Nu moeten we tot het allerlaatst wachten."

ProRail wil graag van onbeveiligde overgangen af

De verklaring daarvoor ligt bij ProRail. Woordvoerder Aldert Baas: "Eind 2020 hebben we alles getekend en dus worden er nu plannen gemaakt. Het lijkt allemaal heel simpel, maar er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden. We willen heel graag af van dit soort van overwegen."

Dat het serieus is voor ProRail, blijkt ook wel uit de handelwijze van de spoorbeheerder. Zo zegt een echtpaar - dat bij Dronrijp aan een onbeveiligde overgang woont - dat ze zich erg onder druk gezet voelden door de spoorbeheerder.

Een medewerker zou bij een bezoek hebben gezegd dat ProRail het huis wel wilde kopen en dat het stel dan kon verhuizen naar het dorp. Maar het stel, dat anoniem wil blijven, zegt goed ziek te zijn geweest van het bezoek en de manier waarop dat ging. Plannen om te verhuizen heeft het echtpaar niet. Ze willen tot hun dood langs het spoor blijven wonen.

Henri Janssen van vakbond FNV vindt dat treinen in de tussentijd langzamer moeten rijden bij onbeveiligde spoorovergangen. De Boer is het daarmee eens: "Laat ze hier maar afremmen,"

Het is één van de zaken die ProRail met vervoerder Arriva zal bespreken, zegt Baas: "We zijn in gesprek met de vervoerder om te kijken wat er verder gedaan kan worden aan de veiligheid. De overgang zelf is overzichtelijk. Er staat een kruis en een hek en de trein is goed zichtbaar."

ProRail: lagere snelheid levert andere gevaren op

Baas vraagt zich af of het verlagen van de snelheid de oplossing is. Dat betekent namelijk dat het bij andere beveiligde overgangen kan betekenen dat verkeer daar langer moet wachten en dat mensen dan tussen de bomen door slalommen. "Dat levert ook gevaar op", zegt Baas.

De NS past de snelheid wel aan bij onbeveiligde overwegen. Die maatregel is genomen na een aanrijding bij Hooghalen in Drenthe. Daar kwam bij een aanrijding een machinist om het leven.

De trein een andere kleur geven?

Uit het onderzoek naar dat ongeval kwam ook naar voren dat de treinen niet goed zichtbaar zijn. De NS laat de voorzijde weer geel maken, zodat de treinen meer opvallen in het landschap. Arriva zegt dat de kleuren van hun treinen voldoen aan de eisen. Ook rijden de treinen altijd met de koplampen aan.

(Advertentie)
(Advertentie)